Re: Streżynska w GW

Autor: Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk_at_epsilon.eu.org>
Data: Wed 02 Jan 2008 - 15:38:52 MET

epsilon$ while read LINE; do echo "$LINE"; done < "crazy bejbi"
> [...]
>usługi.
>
>Charakterystyczną cechą dla oligopolu jest brak konkurencji cenowej
>między uczestnikami takiego rynku. Rywalizacja przedsiębiorstw odbywa
>się na innych płaszczyznach (jakość, reklama, usługi dodatkowe itp.).
>
>Istnieją tutaj duże bariery wejścia i wyjścia. Oligopol jest formą
>konkurencji niedoskonałej, charakteryzuje się najwyższym stopniem
>monopolizacji.
>"
>
>Hm.... czy nam by to nie odpowiadało ? w zakresie dużych dostawców - to
>jest dokładnie to o czym napisałem poniżej:

Ale to nie do końca prawda. Zwłaszcza z tym brakiem konkurencji cenowej.
Raczej skłaniałbym się ku wyjaśnieniu z angielskiej wikipedii:
[...]
An oligopoly is a market form in which a market or industry is dominated
by a small number of sellers (oligopolists). The word is derived from
the Greek for few sellers. Because there are few participants in this
type of market, each oligopolist is aware of the actions of the others.
The decisions of one firm influence, and are influenced by the decisions
of other firms. Strategic planning by oligopolists always involves
taking into account the likely responses of the other market
participants. This causes oligopolistic markets and industries to be at
the highest risk for collusion.
[...]

>początek dyskusji było nie o CENACH, ale o JAKOŚCI

Jakość też kosztem. (taniość nie musi oznaczać tylko bezpośredniej ceny
produktu/usługi).

>- w tym przypadku to
>co ekonomia nazywa oligopolem by nam pasował. (przy okazji: wg ekonomii
>doskonała konkurencjia to taka, gdzie występuje znaczna ilość małych
>konkurentów - czyli NIEREALNE w przypadku DUŻYCH DOSTAWCÓW akurat w tej
>branży - zatem formalnie możemy dążyć nie do wolnego rynku ale do
>oligopolu właśnie.

Trochę inaczej. Doskonała konkurencja polega na tym, że decyzje
pojedynczego dostawcy towarów/usług nie wpływają na sytuację rynku jako
całości. To jest istotą, nie liczba podmiotów sama w sobie.

> [...]
>samodzielnymi finansowo, technicznie i prawnie producentami,
>zmierzającymi do ograniczenia lub całkowitego wyeliminowania konkurencji
>między nimi. Porozumienie może dotyczyć wielkości wytwarzanej produkcji,
>podziału rynków zbytu lub poziomu ustalonych cen.
>"
>
>i tutaj wkracza moim zdaniem UKE, zgodnie ze stwierdzeniem:
>
>Kartele w Unii Europejskiej są nielegalne na mocy artykułu 81 Traktatu
>Rzymskiego. (cytuję za wikipedią)
>
>tym ma się zajmować UKE moim skromnym zdaniem, człowieka z

Tyle, że oligopol ma tendencje do bycia niekorzystnym dla konsumenta
nawet bez zmowy kartelowej. Po prostu podejście "nie będziemy za bardzo
obniżać cen/poprawiać jakości, bo inni też to zrobią i będziemy zarabiać
jeszcze mniej" jest dość kuszące.

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ Ja  się  tu  chyba  powieszę - pomyślał. Nie
\  Kruk@epsilon.eu.org   / wpadło mu do głowy że wobec  braku  ciążenia