Re: home.pl ...

Autor: wer <bofh_at_nano.pl>
Data: Fri 06 Jul 2007 - 11:10:33 MET DST

Mirosław Jaworski wrote:

> Gdybyś dzisiaj włączył ten serwer ( u nikogo nie jest on jeszcze
> zwhitelistowany na skutek udanych transmisji w przeszłości ) i każdy
> z tych maili miał trafić do innego spośród 200 tysięcy serwerów -
> tylko wtedy musiałbyś zrobić 200 tysięcy transmisji więcej tego dnia.

Fajnie jest jak masz jedną domenę na serwerze. Przy ponad 10 tyś. domen
wygląda to jednak inaczej. Whitelisting jest robiony zwykle nie na IP
serwera, a na triplet ip serwera, adres nadawcy, adres odbiorcy.

> Te 200 tysięcy transmisji _tego_dnia_, przy najczarniejszym możliwym do
> wyobrażenia scenariuszu, to _tego_dnia_ mniej niż paręset megabajtów
> ruchu ( byłem hojny - dałem 1 KB na transmisję ). Odpowiedz sobie
> jaka to różnica na rurze do węzła pocztowego, który ma ją wyskalowaną
> do wysyłania 200 tysięcy maili od siebie, a ponadto przyjmuje ileś
> i obsługuje ruch userów dobijających się do skrzynek.

A ile dodatkowych operacji? Każda próba wysyłki to nie tylko połączenie
z serwerem docelowym. Przeczytanie kolejki, im większa kolejka tym
dłużej to trwa. Potem resolving nazwy, w najlepszym przypadku sięgnięcie
do cache resolvera, w gorszym odpytanie lokalnego serwera DNS i ma on
rekord w cache, w najgorszym przypadku lokalny DNS musi się odpytywać
rootDNS o adres serwera obsługującego tę domenę, potem znów odpytać sie.

Czyli sporo tego leci, oczywiście wzrasta też wielkość pamięci
wykorzystywanej na cache.

Ponowne wysłanie maila to sporo operacji, dyskowych, sieciowych,
systemowych.

> W życiu codziennym większość ruchu Twoich userów leci do
> kilkudziesięciu-kilkuset dużych węzłów pocztowych, do których wznowić
> i zwhitelistować się w greylistingu musisz raz na parę dni ( jedno
> wznowienie dla jednej przesyłki na kilka(dziesiąt) tysięcy przesyłek
> do danego węzła ). Narzut jest pomijalny. Jest pomijalny również
> w kolejkach - pewnie ze sto razy więcej maili masz w kolejkach, bo
> docelowy józio17 w danym portalu ma przekroczoną quotę.

Ciekawe, że ciągle mam w kolejce maile na onet, gmail. Przecież
codziennie tam lecą przesyłki. W tej chwili ok. 10 - 15% maili w kolejce
to greylisting.

--
wer
nie odpisuj na adres bofh@nano.pl