Re: Problemy z ISP, drogo chce, mało daje ;-)

Autor: Slawomir Tobis <usenet_at_Wstaw.Moje.Nazwisko.pl>
Data: Sun 03 Dec 2006 - 12:16:47 MET

Bronek Kozicki wrote:

> HSDPA jest rozszerzeniem 3G - inne częstotliwości, inne kodowanie

Nie, nie, tak.

HSDPA (High Speed Downlink Packet Access) jest elementem standardu i jednym
ze składników rozwiązania HSPA. Drugi jego składnik (HSUPA - High Speed
Uplink Packet Access), udostępniający przepływności powyżej 5 Mbps, będzie
wdrażany nieco później.

Tak w ogóle prędkości osiągane praktycznie bywają sporo niższe od
deklarowanych przez operatorów. W bardzo dobrych warunkach (silny,
niezniekształcony sygnał i terminal nieporuszający się) można przy obecnym
stanie wdrożenia HSDPA liczyć na 1,3-1,4 Mbps netto, jednak w większości
przypadków downlink na poziomie 500-700 kbps to maksimum tego, co się da
osiągnąć. Z testów, które prowadziłem ostatnio przy słabym sygnale wynikała
nawet przewaga klasycznego PS Orange (350 down / 110 up) nad HSDPA Ery (450
down / 55 up).

> I oczywiście na wioskach raczej anten 3G się jeszcze nie stawia.

I jeszcze długo nie będzie. Z wyjątkiem sytuacji gdy w okolicy mieszka BWD
(przypadek wbrew pozorom wcale nie teoretyczny).

--
Sławomir Tobis
http://www.mobile-internet.org