Re: ceny za BGP, np w TP w porównaniu do innych operatorów

Autor: Marcin Kuczera <marcin_at_leon.usun-to.pl>
Data: Mon 27 Nov 2006 - 08:49:07 MET

> W tej chwili z krakowskich osiedlówek, to większość ma BGP.

ok, może przesadziłem z tą skalą - ale i tak jeżeli ogólnopolsko stwierdze
że większość to się nie pomyle za bardzo.
Zresztą, sam znam duże sieci które nie ma ją BGP mimo że mają kilku
dostawców - z nie znanych mi powodów.

> Nie widzisz różnicy pomiędzy rozgłaszaniem tylko swojego AS od
> rozgłaszania
> setki innych AS za sobą?

nie, nie widze. To czy zapcham łącze 5cioma tysiącami klientów generujących
potężny ruch p2p
czy też ruch ten będzie generowany przez całą masę klientów moich klientów,
nie ma większego znaczenia.
Łącze tak czy owak jest do dalszej odsprzedaży a przepustowość w pps'ach na
danym styku
o danej przepustowości w Bps'ach jest tak czy owak ograniczona i można ją
wykorzystać
zarówno z jak i bez BGP.

> Jak już coś, to TPSA powinna tanio brać rozgłaszanie tylko jednego peer
> AS,
> za tranzyt kogoś innego do siebie mogliby kasować.

jedyna różnica jaką ja widze, to taka, ze taki link trzeba zaterminować na
routerze który owe BGP
będzie obsługiwał przez co musi mieć sporo pamięci itd.
Ale - przecież nikt nie będzie do TP wysyłał pełnej tablicy co nawyżej
kilkaset prefixów swoich klientów
więc ma się to nijak wobec różnicy w cenie za bez/signle/multi BGP.

Marcin