Re: problem z aktywnoscia na porcie 25

Autor: Piotr Gackiewicz <p.gackiewicz_at_intertele.pl>
Data: Thu 16 Nov 2006 - 11:24:18 MET

Dnia Wed, 15 Nov 2006 13:38:39 +0100, Sławomir Kawała napisał(a):

> Dzieki czemu nawet trojany na koncowkach klienckich nie moglyby sie
> laczyc bezposrednio na dst port 25 jakiegos MTA i slac maili z fake
> domen. Jesli o to chodzilo, to rzeczywiscie ma to sens

Tak, o to chodziło.

> Ino wymagaloby > globalnej wspolpracy ISP - troche utopia.

Dlatego chodziło mi odgórnie narzuconą regulację prawną obowiązującą np.
na początku tylko w naszym pięknym kraju.
Nie wymagało by to "globalnej wspópracy ISP", ale wymagałoby to od ISP
implementowania access list do polskich prefiksów. Źródło takie utrzymywane
i aktualizowane powinno być przez jakieś delegowane ciało, np. UKE.

> Wiadomo, nie jest to rozwiazanie idealne, ale w obecnych warunkach
> najrozsadniejsze. Natomiast ja bym zwrocil uwage na inny problem.
> Aktualnie, zeby utrzymywac w miare 'sprawnie' funkcjonujacy 'system'
> pocztowy trzeba dodawac mase dodatkowego softu oprocz samego MTA. Coraz
> wieksza komplikacja, trudniejszy debugging, wieksza ilosc points of
> failure.

To właśnie określałem mianem "wieży Babel". Każdy operator email
implementuje własną politykę antyspamową, własny zestaw narzędzi. Każde
narzędzie przy odrzucaniu maila generuje jakiś komunikat.

Często żeby połapać się w zwrotkach i jednoznacznie określić powód
odrzucenia maila, trzeba być adminem i to jeszcze na bieżąco we wszytkich
trendach w tej dziedzinie.

--
Piotr Gackiewicz
Intertele S.A. - operator systemów ITL.PL i DOMENY.ITL.PL