Re: problem z aktywnoscia na porcie 25

Autor: Piotr Gackiewicz <p.gackiewicz_at_intertele.pl>
Data: Tue 14 Nov 2006 - 14:28:52 MET

Dnia Tue, 14 Nov 2006 11:00:36 +0000, Łukasz Pierzchalski napisał(a):

> W przypadku mojej kablówki - administratorzy na ponad 24 godziny zablokowali
> na amen cały ruch z sieci na porcie 25. Potem ręcznie dodawali do "whitelist"
> serwery smtp używane przez klientów. Czasem wymagało to zamejlowania do nich
> aby dodali też te mniej popularne (czyt. prywatne serwery) :)

Obawiam się, że w niedługim czasie dojdzie do takiej sytuacji, że duzi i
średni komercyjni dostawcy email będą błagać prawodawców o prawne
ogranicznie ruchu SMTP.

W skali kraju (lub EU) proponuję takie rozwiązanie:

1. Każdy operator usługi Email jest ZOBOWIĄZANY do implementacji rfc 2476
(submission, publiczny port tcp 587, przyjmujący pocztę do dalszej
dystrybucji jedynie od ZAUTORYZOWANYCH klientów). Publicznie dostępny port
SMTP (tcp 25) NIE POWINIEN odbierać poczty kierowanej gdzie indziej niż do
skrzynek utrzymywanych przez danego ISP.

2. Każdy ISP jest zobowiązany do domyślnego blokowania ruchu SMTP (tcp 25)
wychodzącego na prefixy przydzielone podmiotom pozostającym pod jurysdykcją
prawa polskiego (lub EU). Lista prefiksów powina być publiczna, utrzymywana
przez delegowany do tego urząd (np. UKE).

3. Klient ISP MOŻE uzyskać u swojego ISP możliwość wysyłania na port SMTP,
jedynie na pisemne żądanie (podobnie jak dostęp do numerów 0700).

4. Odpowiednie kary finansowe, jeśli ISP zezwoli swojemu klientowi na ruch
SMTP bez udokumentowania z pkt 3. lub operator Email zestawi Open Relaya.
Operatorzy Email sami z siebie zaimplementują rfc 2476 ;-).

Jak się uda, to wdrożyć marketing wirusowy, żeby to rozprzestrzenić po innych
krajach/domenach prawnych.

Teraz mnie zjedzcie, smacznego :-/. A ja wam powiem, że bez takiej lub
podobnej regulacji administracyjnej to długo pociągnąć się nie da.
Być może inny ruch niż SMTP regulować w ten sposób też trzeba będzie.

--
Piotr Gackiewicz
Intertele S.A. - operator systemów ITL.PL i DOMENY.ITL.PL