Re: o2.pl skarży Telekomunikację Polską [press]

Autor: Marcin <maly_m_at_poczta.onet.pl>
Data: Sat 21 Jan 2006 - 12:08:56 MET

> Wyliczenie #1 - ile TP ma zarabia na liniach DSL?
>
> Przyjmuję 40zł jako miesięczny przychód z linii DSL po odliczeniu kosztów
> obsługi, amortyzacji, reklamy, drutów, itp. - po prostu 40zł przychód za
> czysty internet na DSL.
Taaa, a modemy za złotówkę? A 6 miesięcy za złotówkę? Jak dla mnie - ciach
jeszcze o połowę. Z drugiej strony opuściłeś iDSL.

> Wyliczenie #2 - ile TP ma z internetowego interconnectu?
>
> Styki płatne tepsy z innymi dużymi operatorami to (ostre szacowanie): 3
> dużych, 4 mniejszych, 5 jeszcze mniejszych, resztę olewam, czyli
> 3*800Mb/s+4*300Mb/s+5*100Mb/s=4,1G
Resztę olewasz? Wg statystyk URTiP zezwolenia ma ponad 5tyś ISP, niech tylko
połowa z nich ma polpaka 2Mbit za 1573,80 netto - to masz już cieplutkie 4
miliony złociszy. A sam wiem o conajmniej dwóch ISP, którzy od tepsy biorą
jeden 12 a drugi 20Mbit/s za 580zł/Mbit.

> Wniosek:
> Wpływy z inteconetku stanowią jedynie 6% wpływów ze sprzedawania internetu
Wg powyższego - to już 16%. Ale nie tu upatrywałbym źródeł takiej polityki
TP; licząc stawki interconnectu zagranicznego dla operatorów w Polsce TPSA
straciłaby (wg powyższych wyliczeń) 5mln zł miesięcznie - a to nawet dla tak
dużej giełdowej spółki byłby poważny cios (3% z zysku-dane za 2004r.). A nie
wpuszczając ruchu ze świata - tyle może zarabiać dla francuzików.

M.