Re: unikod

Autor: Piotr KUCHARSKI <chopin_at_sgh.waw.pl>
Data: Wed 27 Jul 2005 - 12:40:49 MET DST

Maciej Bebenek <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> wrote:
> Jakie są oczekiwania wobec tego eksperymentu? Do kiedy trwa?

Eksperyment miał na celu obnażenie problemów oraz oszacowanie
technicznego dostosowania (czytników) do czytania i pisania w utf.

Kilka problemów.
Po pierwsze psucie unikodu (celowo przez niektórych osobników lub nie
przez niektóre czytniki) przez cytowanie utf-8 i pisanie swojej części
w iso. Na szczęście nie jest to częste.

Po drugie zarażanie utf-em kolejnych postów, nawet jeśli nie jest
wymagany w odpowiedzi (w czym celuje bodaj OE). Takie zachowanie
sprzeciwia się zaleceniom RFC o najmniejszym możliwym kodowaniu,
ale obawiam się, że nic z tym nie zrobimy.

Po trzecie, stara plaga, brak deklaracji kodowania. Ale to się
zdarza niezależnie od użytego kodowania.

Oszacowanie technicznego dostosowania czytników wydaje się być
zadowalające. Faktycznie jeszcze są w użyciu czytniki, które nie
radzą sobie z unikodem, ale w tym momencie to raczej one są
problemem, nie sam unikod.

Według mnie eksperyment raczej się udał i nalegam na wprowadzenie
utf-8 oficjalnie, jako równorzędnego kodowania z iso-8859-2.
Większość adminów news też już jest za.

Kiedy to się uda, nie wiem[1]. :) Ale na pewno zostanie to ogłoszone.

p.

heart he dreams himself your master.   -- Commissioner Pravin Lal