Re: Ceny Netu z Tepsy

Autor: Tomasz Śląski <tom_at_kebab.org.pl>
Data: Wed 13 Jul 2005 - 16:50:35 MET DST

Piotr Szałamacha wrote:
> Witam
> Czytam wszystkie te komentarze dotyczace cennika dostepu do tonetu i nie
> moge sie oprzec wrazeniu ze jest to kolejny obszar paranoi w naszym
> pieknym kraju.

Niewątpliwie.

> Wszedzie na swiecie wymiana ruchu ip jest w interesie operatorow -
> koncern macierzysty tepsy wer francji wymiane ruchu powyzej pewnego
> progu robi za darmo.

Masz może jakieś konkretniejsze dane na ten temat?

> Moze zamiast tracic prad na zastanawianie sie na forum grupy czy tepsa
> da megabit o 15 czy 20 zlotych taniej lepiej byloby uderzyc do organow
> powolanych do nadzoru rynku i rozwiazac ten problem bez udzialu tepsy?

Była "Koalicja" i nic z tego nie wynikło.

> W tej chwili UOKiK prowadzi postepowanie majace wyjasnic czy tpsa nie
> naduzyla pozycji na rynku dostepu operatorskiego do swojej sieci i jesli
> (co nie jest takie pewne) uzna ze naduzyla to moze w drodze decyzji
> administracyjnej (oby z rygorem natychmiastowej wykonalnosci) nakazac:

Nakazać to sobie może, jak bedzie z realizacją to raczej nietrudno
przewidzieć.

> 1. zniesienie bloady wymiany ruchu na laczach miedzynarodowych

Tego zdaje się już nie robią - przynajmniej w przypadku Pioniera/POL-34. Tyle
z tego, że transfery lecą jako-tako, natomiast trasy i czasy bywają dłuższe
niż za ocean. Nie wiem dlaczego wszyscy pozostali duzi gracze niemal bez
wyjątku godzą się, aby obciąć sobie wejście do Tepsy od strony łącz
miedzynarodowych - jakby też technicznie wbrew zasadom - jak padnie bramka
danego operatora do Tepsy, to ni cholery pakiety nie znajda drogi obejściowej,
bo jej nie ma, no chyba, że sobie kupimy 2-3 bramy do tepsy za kolejne
nierozsądne pieniądze.

> 2. urealnienie stawek za wymiane ruchu - na moje oko przy obecnej
> dysproporcji ruchu mogloby sie okazac ze to tepsa musialaby placic
> operatorom komercyjnym za to co sama od nich sciaga (moze ktos z
> grupowiczow wie jaka jest dysproporcja ruchu? stawiam na 3:1)

Z tego co pamietam, w przypadku POZMAN-a było tak, że to tepsa ssała 2x więcej
z MAN-a niż MAN z tepsy. Mimo to tepsa kazała sobie zapłacić jakies chore
stawki za łącze, więc Pionier zaparł się, że nie bedzie płacić tepsie za łącze
i szlus. No i skończyło się, jak sie skończyło.

> a powyzsze moze zaowocowac ze strony tepsy:
> 1. gwaltownym spadkiem cen lacz atm > 10Mbps poniewaz wtedy beda mieli
> do wyboru albo nie zarabiac nic (przy dojsciu z zagranicy) albo troche -
> niech bedzie to nawet 200 PLN za 1Mbps to polowa operatorow zrobi z
> radosci impreze przez 3 dni za zaoszczedzone zlocisze
> 2. dogadaniem sie z kilkoma duzymi operatorami na darmowe peeringi,
> ktore oni dalej odsprzedadza mniejszym tez za symboliczne pieniadze -
> latwiej przeciez kontrolowac 5-7 portow duzej (powyzej 1Gbps)
> przepustowosci niz 150 portow do 10Mbps

Raczej wątpię w takowy obrót sytuacji, poniewaz nie od dziś domyslamy się, że
tepsa subsydiuje swoje neozdrady z haraczu sciąganego za łącza operatorskie.

> Pozdrawiam

Odwazjemniam !

--
TOM