Re: [NTG] sprzeciw pelnej ksiegowosci dla malych dostawcow internetu

Autor: Tomasz Śląski <tom_at_kebab.org.pl>
Data: Wed 23 Feb 2005 - 02:24:19 MET

Krzysztof Halasa wrote:

> Zamiast normalnej ksiazki, bedacej lista operacji, masz oddzielne
> konta ksiegowe dla roznych rodzajow operacji

Ściślej są to zespoły kont - zespół 0 - majątek trwały, zespół 1 - środki
pieniężne, zespół 2 - rozrachunki, zespół 3 - rozliczenia zakupów i
magazynów, zespół 4 - koszty wg rodzajów (w tym słynna uszczelka dla tzw.
kręgu kosztowego, konto 490), zespół 5 - koszty wg miejsc powstawania (układ
kalkulacyjny) zespół 6 - produkcja i magazyny, zespół 7 - koszty i przychody
ze sprzedazy (ogólnie) zespół 8 - wyniki finansowe, udziały, akcje, kapitał,
itp, zespół 9 - (nieformalny) konta pozabilansowe, do przeksięgowań,
rozliczeń, rozksięgowań, itp.
Przy czym w ramach tzw. zakładowego planu kont, nie ma obowiązku prowadzenia
wszystkich zespołów, układ kont musi być przyjęty na początku okresu
rozliczeniowego (zazwyczaj na początku roku) i niezmienny do końca tegoż.

> - potem podwojne
> ksiegowanie,

Ku uzupełnieniu wypowiedzi - księgowanie podwójne sprowadza się do tego, że
uznanie jednego konta musi być odzwierciedlone w obciążeniu innego i vice
versa. Czyli uznanie np. rachunku bankowego (konto zespołu 1) firmy X na
kwotę 100 zł od danego klienta musi spowodować na stosownym, analitycznym
koncie rozrachunkowym z tym klientem (zespół 2) zmniejszenie jego salda wn w
stosunku do firmy X. Jeśli kwoty winien i ma są zgodne, nastepuje
rozliczenie i zamknięcie rozrachunku, jeśli nie, pojawiają się tzw. salda
dwustronne, które (najczęściej) na koniec roku podlegają uzgodnieniu.

> bilanse, przeksiegowania, sprawozdania finansowe itd.
> I badanie przez bieglego rewidenta, ale nie wiem czy jest obowiazkowe
> dla wszystkich firm, a jesli jest to co ile lat.

Też nie pamiętam co ile w tej chwili, przy czym badania te nie są jakoś
przerażająco drogie. W firmach mających własną księgowość z tego tytułu
wypłaca się księgowym z uprawnieniami biegłego tzw. bilansówkę i po sprawie.

> Generalnie nie ma sensu przy mniejszej niz kilkadziesiat ilosci
> operacji miesiecznie - przy wiekszej moze sie oplacac, bo z KPiR
> wiele wtedy nie wynika.

Dokładnie tak.

--
TOM