Re: gazeta.pl

Autor: Tomasz Nowak <tnowak_at_nospam.netventure.pl>
Data: Mon 31 May 2004 - 02:29:21 MET DST

Przemysław Maciuszko <sal@hell.pl> wrote:

> Cóż. Ten adres _nigdy_ nie był oficjalnym adresem portalu. Nigdy też
> nie pojawił się w oficjalnych reklamach i innych.
> Właściwie - mógłby nie istnieć (może i nie powinien).

Właśnie, techniczne rzecz biorąc nawet nie powinien. Nawet sam
jakieś 2-3 lata temu prowadziłem na pl.comp.www wojnę "z wiatrakami"
na temat tego, że serwisy WWW powinny być pod dostępne wyłącznie
pod adresami z "www" na początku. Z wiatrakami, bo i tak znakomita
większość grupy była innego zdania, mimo technicznych
i historycznych argumentów.

Natomiast nawet wówczas byłem zdania, że w przypadku niektórych
serwisów mogą zaistnieć pewne konkretne okoliczności, które
winny nakłonić administratora do złamania zasad 'sztuki walki'.
Najczęściej są to wymogi wynikające z okreśłonej strategii
marketingowej, na przykład:

1. Jest to serwis WWW dosłownego 'dotcoma', czyli firma nazywa się
   'firma.tld', ma takie logo, itd. No nie wyobrażam sobie, aby
   strona firmy home.pl sp.j. nie była dostępna po wpisaniu do
   przeglądarki 'home.pl'.

2. Serwis WWW ma nazwę własną 'nazwa.tld' (Gazeta.pl jak
   najbardziej pod tę okoliczność podchodzi).

3. Firma we wszystkich materiałach marketingowych używa
   adresu 'firma.tld'. Dotyczy to głównie firm i rynku
   amerykańskiego - pewnie hamerykańscy marketoidzi wychodzą
   z założenia, że przeciętny amerykanin nie jest w stanie
   zapamiętać tak 'długiego' adresu jak www.firma.tld,
   natomiast krótszy - firma.tld - już szybciej.. :>
   Wystarczy przejrzeć Wired Magazine ;)

4. Serwis WWW jest - nazwijmy to - "publiczny", tj. powszechnie
   znany i wydawcy zależy na łatwiej dostępności dla szerokiej
   grupy odbiorców (przykłady: Onet, duże portale, światowe,
   globalne korporacje, itd)

W takich przypadkach wpisanie rekordu A bezpośrednio do strefy
głównej miałby jakieś merytoryczne uzasadnienie, jednak i tak
powinno być to połączone z technicznymi działaniami admina
przenoszącymi usera na dobry adres - i to jawnie (Rewrite
R, Location, itd..).

No i tak właśnie robi większość serwisów - po wpisaniu
do przeglądarki costam.tld następuje rewrite
na www.costam.tld. Tak działają:

  onet.pl
  wp.pl
  interia.pl
  cnn.com
  ibm.com
  microsoft.com
  novell.com
  itd..

Oczywiście są też domeny skonfigurowane inaczej, np:

  hoga.pl
  nytimes.com
  oracle.com

ale to już chyba ich problem...