listy portow

Autor: Goblin (goblin_at_pentex.pl)
Data: Fri 12 Mar 2004 - 13:16:59 MET

Hejka,

przyszedl mi do mojej malej glowki pomysl, ktorego moj krotki sercz na
googlach nie pokazal, wiec po krotce chcialbym go opisac zeby dowiedziec
sie czy bedzie zainteresowanie czyms takim.

Co powiecie na stworzenie listy uslug sieciowych z ich odpowiednim
pogrupowaniem, tak by mozna bylo jej potem uzyc np. do generowania
regolek dla QoS i/lub firewalla? ja wiem ze jest /etc/services, czy
jakies tam strony z listami portow, ale one nie sa zbyt dobrym zrodlem
informacji, szczegolnie ze pokazuja tylko domyslne porty roznych
aplikacji. A mi chodzilo by o cos bardziej... hmm... flexible.
Lista mogla by wygladac mw. tak:

host protocol port-range group description

np.

any tcp 80 basic "http protocol"
any tcp 443 basic "https protocol"
any tcp 20:21 basic "ftp protocol"
xxx.xxx.xxx.xxx tcp communication "IRC"
xxx.xxx.xxx.xxx tcp xxx communication "Gadu Gadu"
xxx.xxx.xxx.xxx udp xxx game "Battlenet"
xxx.xxx.xxx.xxx udp yyy game "Battlenet Ziutka na nie std. porcie"
itd.

do tego webowy mechanizm dodawania (z autoryzacja wpisow przez adminow)
pozwolilo by to np. we w miare ludzki sposob utrzymac priorytetowanie
uslug takich jak http czy mail na nie std. portach itp.
Rzucam idee... pytanie czy sa na to wogole chetni... a moze slabo
szukalem i jest cos takiego...

--
Goblin