Re: POZMAN-TEPSA - ping teraz dobry - duże pl

Autor: mlopaci (mlopaci_at_netscape.net)
Data: Thu 22 Jan 2004 - 12:19:09 MET


>>Ale to nie jest dostep z innych sieci do ludzi z NEOstrady tylko dostep
>>ludzi z NEOstardy do innych sieci, wiec dlaczego placic ma ten
>>kto udostepnia content temu kto chce sobie ten content sprowadzac
>>i uzywac ?
>
>
> Okej, zatem inny przyklad: czy jezeli polska siec przylacza sie do
> operatora zagranicznego i okazuje sie, ze na laczu jest wiecej ruchu
> wychodzacego, niz przychodzacego, a wiec de facto to swiat korzysta z
> contentu w Polsce, to czy swiat powinien placic owej polskiej sieci za
> dostep?
>
> Mniejszy placi wiekszemu i tak pewnie jeszcze przez jakis czas zostanie.
>

Jakbym slyszal dyr. Sowe lub dyr. Trzewika. Zwykle jest tak, ze mniejszy
placi wiekszemu ZA TRANZYT. Zupelnie inaczej przedstawia sie sprawa
peeringow. Zywkle nie placi sie jesli stosunek ruchu jest mniejszy niz
1:4. Platnosc pojawia sie jesli RUCH jest silnie asymetryczny. RUCH a
nie wielkosc sieci. Jesli partnerzy nie chca sie dogadac to ruch jest
wysylany przez uplinki. W niektorych krajach, ze wzgledu na Wielkie Ucho
Wielkiego Brata istnieje zakaz wysylania ruchu przez zagraniczny uplink
i obowiazek wymiany go na terenie kraju. W niektorych regulacjach mozna
spotkac zakaz blokowania i filtrowania ruchu pomiedzy ISP - takie
regulacje zgodnie z dyrektywa 2002/19/EC powinny obowiazywac w UE i
wkrotce w Polsce. Niestety projekt nowego prawa telekomunikacyjnego tego
nie przewiduje.

Troche o peeringu i jego zasadach w UE mozesz przeczytac pod adresem
http://europa.eu.int/information_society/topics/ecomm/test/_unsolved/studies/documents/ip_final_report_and_annex_geaendert2.pdf

Fragment z dyrektywy "(6) In markets where there continue to be large
differences in negotiating power between undertakings, and where some
undertakings rely on infrastructure provided by others for delivery of
their services, it is appropriate to establish a framework to ensure
that the market functions effectively. National regulatory authorities
should have the power to secure, where commercial negotiation fails,
adequate access and interconnection and interoperability of services in
the interest of end-users. In particular, they may ensure end-to-end
connectivity by imposing proportionate obligations on undertakings that
control access to end-users. Control of means of access may entail
ownership or control of the physical link to the end-user (either fixed
or mobile), and/or the ability to change or withdraw the national number
or numbers needed to access an end-user's network termination point.
This would be the case for example if network operators were to restrict
unreasonably end-user choice for access to Internet portals and services."



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 18:11:16 MET DST