Re: Prośba o poradę ...

Autor: Marcin R. (mrymarek_nospam_at_poczta.onet.pl)
Data: Tue 07 Jan 2003 - 14:29:53 MET

Użytkownik Misza napisał:
> Witajcie !
>
> Jest nas 10-iu i mamy już dość modemu i ograniczania się.
> Przymierzamy się do jakiegoś innego dostępu do i-netu we Wrocławiu.
>
> 1. Myśleliśmy o "DSL". Co o tym sądzicie ?

W/g mnie usluga jest jeszcze (przynajmniej powinna byc) w fazie testow.
Pada dosc czesto, ciekawe jak to bedzie, jak wymienia rutery dostepowe.
Wczoraj pani na infolinii powiedziala ze "na poczatku roku", po mojej
uwadze ze JUZ jest poczatek roku, stwierdzila, ze nie wie kiedy......

> 2. Czy ktoś może popowiedzieć jakie orientacyjne będą koszty wykonania sieci
> + różne niezbędne części- co jest potrzebne ?
Bedziecie potrzebowac karty sieciowe (30 PLN za szt.), troche skretki
(chyba 1 PLN za metr, moze taniej, tu sie nie orientuje) i najlepiej
jakis switch (nie bawic sie w huby) za powiedzmy 200PLN. To jest
niezbedne minimum, oczywiscie do tego jeszcze serwer, to to juz w/g uznania.

> 3. Czy przy DSL musi być serwer internetowy ?

Takie rozwiazanie wydaje sie najtansze, po co tepsie placic za NAT? Nie
wiem jak ten NAT ich dziala, ale jak dziala tak samo jak caly DSL to
raczej nalezy zainwestowac w serwer.

> 4. Czy komp klasy "386" lub "486" wystarczy ?

Zalezy co chcesz miec na tym serwerze. Polecam raczej jakies P100 z 16MB
ramu, postawic tam NAT, proxy, sambe, ssh do zdalnego zarzadzania tym
wszystkim (przy DSL masz stale IP). Mozna tez serwer zrobic na Freesco
na 486. Wszystko zalezy co chcesz miec.

> Z chęcią skontaktuję się z kimś z Wrocławia i wymienię doświadczenia.

Jestem z Wrocka, na sensowne pytania chetnie odpowiem, na miare mojej
wiedzy.

Pozdrawiam
Marcin R.
rymi(at)box43.pl