Re: MPLS VPN

Autor: Piotr Oniszczuk (wolodzia_at_kki.net.pl)
Data: Sun 03 Nov 2002 - 18:19:34 MET

Grzesiek Pawelski <gpawelsk_at_elka.pw.edu.pl> wrote:

> operator wydaje gruba kase na MPLS w jakims celu zazwyczaj.

Wiesz, w większości przypadków dziś jest to wynik mody ;-).
Co do faktycznych korzyści - jedyne co mówią operatorzy z MPLS'owym
doświadczeniem o sensowności MPLS to TE (traffic engenieering).
Dobre narzędzie do TE zapuszczone na optymalizację Offline może dać do
30-35% uzysku z danej infrastruktury. Ten uzysk występuje jednak
wyłącznie w sieciach mocno obciążonych (z niemałą liczbą linków
przeciążonych) - co w przypadku dużych szkieletowych sieci IP jest
rzadkością. Tzw MPLS VPN - to bardzie hasło niż unikalna technologia.
Control plane opiera się ma MP-BGP, zaś MPLS w data plane po prostu
łatwiej robi pewne rzeczy (label stacking). Nic nie stoi na
przeszkodzie, żeby w data plane dać np. GRE....
Teoria MPLS jest dość chwytliwa (np. połączeniowy charakter - jak w
ATM - ma gwarantować QoS), jednak jak spojrzysz na dzisiejsze
wdrożenia - to tylko obiecanki (choć są dziś całkiem niezłe
mulitserwisowe switche dające dla MPLS absolutny QoS).

> no i co z tego, ITU zawsze wszystko musi zestandaryzowac ;)

No i nic z tego.
Lepiej mieć standard, niż nie mieć. W ATM masz AINI, NNI PNNI, itp -
możesz spokojnie połączyć dwie różne sieci operatorskie i spokojnie
zestawiać SVC między nimi - będzie chodziło cacy (pełne QoS z TM4.x
itp).
W świecie IP, IETF dopiero pracuje nad InterAS BGP extensions. Jednak
nawet jeśli dopracuje te drafty - masz jedynie rozwiązaną sprawę BGP
(chodzi głównie o budowę VPN'ow L3 fizycznie obejmujących kilka sieci
operatorskich, każda przecież z różnymi AS). A co z QoS... daleka
droga.
Wiesz - jest szkoła otwocka i szkoła falenicka....

> Operator zawsze moze zaimplemetowac klasy dla swoich SLA.
> Nie potrzebuje do tego standardow ITU, ani nawet RFC.

> Zazwyczaj BGP uznawane jest za najlepszy protokol na styku
> administracyjnym sieci, i nie chce mi sie tlumaczyc dlaczego.

Wiesz, niechce mi się pisać - choć definicja VPN jednoznacznie
sugeruje, że VPN to pojedyńcza forma administracyjna.... - wszak masz
np. takie pole w IP-VPNv4 - ale.......niechce mi się pisać

> Nie wiem, w praktyce widzialem tylko L3.

Szkoda - myślałem że będzie ciekawie

--
cYa, 3.14iotr/2
Dobry programista wiesza się z programem....