Re: Europejski punkt widzenia?

Autor: Bronek Kozicki (brok_at_rubikon.pl)
Data: Wed 14 Aug 2002 - 00:12:20 MET DST

Piotr 'VaGla' Waglowski wrote:
> No wlasnie... Na pl.soc.prawo w pewnym momencie toczyla sie dyskusja:
> czymze jest prawo internetowe. No i stoje na stanowisku, ze czegos
> takiego nie ma - co jakby nieco wynika rowniez z tego tekstu
> cytowanego wyzej w postaci linku.

zgoda. Oczywiście jest netykieta, RFC, odpowiedzialność administratorów,
odpowiedzialność właścicieli serwerów itp. , ale "prawa
cyberprzestrzeni" nie ma - jest odpowiedzialność ludzi, z których każdy
działa w określonym miejscu i czasie. I w związku z tym - prawo,
obowiązujące w tym miejscu i w tym czasie.

> odczuciu idealnie byloby zeby *naczynia* sie polaczyly dzieki
> internetowi i wtedy powstalaby *globalna* konstytucja,

ee ... sprzeciw. Jak to sobie wyobrażasz ? Facet w tekście napisał, żeby
właśnie nie operować pojęciami "cyberprzestrzeni" itp. i trudno się z
nim nie zgodzić; obecny stan to jakaś schizofremia - niby wszystko się
dzieje lokalnie, tylko że odpowiedzianości za te lokalne działania nie
ma, bo "to się dzieje w Internecie". "W Internecie" czyli gdzie ???
Pojęcie "cyberprzestrzeń" to pułapka dla naiwnych ! Tak naprawdę
Internet to realna aktywność bardzo wielu ludzi, i tylko ten realny
świat się liczy. A skoro tylko realny świat się liczy, to w takim razie
"cyberprzestrzeń" na żadne specjalne traktowanie nie zasługuje, bo też
nie jest żadnym "miejscem" ! W takim razie niby _gdzie_ ma działać taka
"globalna konstytucja" ? Jaki ma obejmować obszar jurysdykcji ? Nie ma
żadnego realnego miejsca, które można by nazwać "Internet" ! Uff ....
cały tekst w/w jest nieco rewolucyjny, ale qrcze, podoba mi się. Bardzo.
Jest realny świat, są prawdziwi ludzie, są narodowe prawa i umowy
międzynarodowe, i uregulowana nimi, normalna ludzka działaność, i
wynikająca z niej odpowiedzialność. I nic więcej. A Internetu - nie ma
;)

> http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Kkarny/kk1.html#r13
> http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/ppm0514.html

B.