Re: wybór łącza - prosze o pomoc

Autor: ajp (ajpiotrowski_at_yahoo.com)
Data: Sat 03 Aug 2002 - 21:11:30 MET DST

Profesjonalny system (sądząc z parametrów jak na Polskę) nie powinien
powstawac w amatorski sposób... Tymczasem firm, spoza branży
potrzebujących profesjonalne rozwiązanie będzie coraz wiecej.

Problem wcale nie jest nietypowy:-).
Są co najmniej dwie drogi postępowania:

1. Opracowanie warunków zleca się osobie/firmie o odpowiedniej reputacji
jako konsultant. Honorarium dla konsultanta często mieści się w kwocie,
która nie wymaga przetargu lub też robi się tzw. short list (listę z
ograniczoną liczebą wybranych konsultantów) i prosty przetarg zamknięty
(ograniczony) na konsultanta. Konsultant przygotowuje warunki (Terms of
Reference ToR), w tym zasady oceny. Na tej podstawie przyszly nabywca
moze ogłosić przetarg otwarty (nieograniczony), a zainteresowane firmy
ew. nabywaja warunki (co do zasady cena ta powinna odpowiadac kosztom
przygotowania podzielonym na pesymistycznie szacowana, spodziewaną
liczbe nabywcow).

2. Robi sie przetarg w dwoch etapach. W pierwszym oczekuje sie
propozycji rozwiazania problemu opisanego nie w kategoriach rozwiazania
tylko potrzeby użytkownika. Zglaszajacy propozycje proponuja metode i
sposob oceny parametrow uzytkowych i jakościowych. W drugim etapie na
bazie zgloszonych propozycji opracowuje sie ToR i realizuje przetarg
zamkniety, w ktorym moga wziac wszyscy, korzy zlozyli saatysfakcjonujace
propozycje w I etapie.

To tyle w skrocie.