Re: Siec Wodociagowa - Provider internetu.......

Autor: Marek Wodzinski (majek_at_ODSPAMIACZ.mamy.to)
Data: Tue 21 May 2002 - 22:50:03 MET DST

On Sat, 18 May 2002, Zbigniew Sikora wrote:

> Koncepcja jest OK - zgadzamy się chyba wszyscy. Ale wątek dotyczył
> wykorzystania istniejących włókien, Ty też o tym pisałeś - w tej materii
> podtrzymuję swoje zdanie.

to moze troche rozjasnie, bo mieszkam we Wroclawiu i widzialem co, gdzie i
jak kladli.

otoz po powodzi MPEC robil generalna wymiane wiekszosci rur we Wroclawiu -
kto nawet tylko przejezdzal, to na pewno zobaczyl doly szerokie na 10m i
glebokie na 3-10m i do tego stosy rur.
nie wspominajac o gigantycznych objazdach, bo polowa glownych ulic i nawet
mostow byla pozamykana.
zeby nie bylo off-topic, to proponuje pomyslec ile to moglo kosztowac i
jak sie maja te sumy do zakupu routerkow i innych urzadzen dostepowych.

> Patrząc na to szerzej śmieszą mnie inicjatywy
> różnych Zakładów Energrtycznych, MPECów i innych, którzy posiadając jakiś
> fragment infrastruktury porywają się na przedsięwzięcie wymagające ogromnych
> nakładów, ludzi i umiejętności w żaden sposób nie powiązanych z ich aktualną
> działalnością. Dla mnie to jest tak jakby rybak chciał zostać providerem, bo
> też ma sieć.

co do nakladow - chyba wyjasnilem wyzej.
teraz infrastruktura: praktycznie w KAZDY dol (ktory widzialem) w polowie
zasypywania wrzucano swiatlowod.
efektem sa kable podprowadzone praktycznie do kazdego bloku.
dalej Cie to smieszy?

zreszta glupota byloby nie wsadzic czegos w te doly i jak sie okazalo -
MPEC glupi nie jest.

> Co innego wykorzystanie kanalizacji kablowej - jest to dobra perspektywa,
> ale tylko perspektywa.

no, tu niestety porazka.
rury razem z kablami byly zasypywane bezposrednio w ziemi - bez kanalow
itp.
czyli o kanalizacji nie ma co mowic w tym watku.

> Biorąc pod uwagę uwarunkowania ekonomiczne, o których
> wspominałem, byłoby bardzo ciężko zagospodarować taką infrastrukturę.
> Światłowód pozostaje tylko medium szkieletowym, bo wiele nowych bloków
> (najwdzięczniejszy teren dla sieci) nie posiada przyłącza MPEC

zobacz na http://www.mpec.wroc.pl 'o firmie'->'mapa sieci'
wiekszosc duzych osiedli juz jest podlaczona...
poza tym juz pisalem wyzej: to nie tylko szkielet...

> W sytuacji gdy na rynku prym wiodą sieci amatorskie
> dzielące się Neostradą, czy firemki rozsprzedające POLPAKI z marżami
> pozwalającymi zarobić "zarządowi" na piwo - pole dla takiej działaności jest
> IMHO dość ograniczone.

sieci amatorskie powstaja z braku innej alternatywy.
czesc z nich na pewno chetnie powitalaby normalnego providera z dobrym
wyjsciem i wlasnie zorientowanego na detal, a nie na firmy.
bo w tej chwili wiekszoc zachowuje sie dosyc dziwnie, a nawet maja
specjalne ceny dla blokowisk (np. x2).

> Oczywiście sytuacja ta jest chora, ale to dopiero czas zweryfikuje podejście
> klientów oczekujących minimalnej ceny, i wtedy będzie można o tym myśleć. Na
> razie, moim zdaniem, taka inwestycja nie ma szansy zwrotu nakładów w
> rozsądnym czasie.

to zalezy jak sie za to zabiora.
moge sie zalozyc, ze znalazloby sie kilku providerow z Wroclawia, ktorzy
byliby w stanie wykorzystac ta infrastrukture.
ale jezeli MPEC bedzie chcial to robic sam, to moga miec rzeczywiscie
problem.

> PS. Żeby uściślić parametry ekonomiczne: masowy klient jest skłonny zapłacić
> 40-50 zl. Pojedynczy klienci mogą dać i 80-100 zł, ale nie oni stanowią o
> ekonomice przedsięwzięcia w tej skali. W Krakowie jest teraz firma kablująca
> jedno z największych osiedli...

i to jest przyszlosc.
predzej czy pozniej ktos musi wejsc na osiedla, a ze spoldzielniami to
niestety tak jest, ze kto pierwszy, ten jedyny:-(

>, która oferuje abonament na poziomie 25
> zł/miesięcznie. Nikt nie wie jak mają zamiar wyjść na swoje, ale przetarg
> wygrali. Dodam, że firma jest mała więc nie wchodzi w grę "zajęcie rynku".

chyba tylko zajecie rynku, bo 25zl, to jest za malo, zeby cos zrobic -
chyba, ze podlacza i zapomna, bo na awarie, to raczej rezerw nie beda
mieli.

> Byłbyś w stanie z nimi konkurować swoim światłowodem za circa 50k zł ?

sprobuj spojrzec na calosc jak hurtownik - dla 100 osob nie ma sensu tego
ruszac - lepiej wydzierzawic komus.
ale jezeli wejsc na gleboka wode i zrobic to z rozmachem (cale osiedla),
to po pewnym czasie moznaby spokojnie mowic o monopolu MPEC jezeli chodzi
o internet we Wroclawiu.

pozdrawiam/regards

majek

Jean-Baptiste Emmanuel Zorg