Re: Frame Relay/ATM promocja

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_pm.waw.pl)
Data: Tue 30 Apr 2002 - 12:29:11 MET DST

"Marcin Kuczera" <mkuczera_at_nowiny.net> writes:

> a bo wiesz... ja nadal naiwnie wierze ze jezeli mam port 155Mb to moj PCR
> (czy tez EIR) wlasnie tyle wynosi.... szkoda slow.

Bez przesady. Szybkosc portu zalezy glownie od urzadzen po obu stronach,
i nie ma wielkiego zwiazku z przepustowoscia PVC (oprocz tego, ze ta
ostatnia ogranicza). To zreszta wydaje mi sie logiczne.

Zreszta na tzw. Zachodzie podobnie jest z FR - tzn. w przeciwienstwie
do Polpaka tam zakupiony CIR jest wlasnie uzyskiwana w godzinach
szczytu przepustowoscia (wiec CIR=0 nie dziala w ogole w takich
godzinach).
Przy czym nie nalezy tego traktowac jako zachety do podobnego
skonfigurowania Polpaka - na tzw. Zachodzie sa takze zupelnie inne
relacje oplat za port, CIR czy EIR. Po prostu u nas TPSA zmusza
klientow zaporowa cena CIRu do zakupienia niewielkiego CIRu (duzo
mniejszego niz normalna przepustowosc kanalu w godzinach szczytu).
Domyslam sie, ze koncowy efekt finansowy jest zwykle podobny, z ta
roznica, ze TPSA nie musi martwic sie ew. reklamacjami, zwlaszcza tam,
gdzie Polpak jest nasycony (i gdzie w rezultacie klienci otrzymuja
usluge duzo gorszej jakosci, placac jak za pierwsza jakosc). Na
szczescie chyba jest coraz mniej takich miejsc.
Szczerze mowiac wolalbym model zachodni, z normalnymi CIRami i normalnymi
oplatami. Niestety obawiam sie, ze wprowadzenie go przez TPSA byloby
zwiazane z realna podwyzka cen (ktore wcale nie sa niskie). Byc moze
wlasnie tym ma byc ta ostatnia zmiana.

--
Krzysztof Halasa
Network Administrator