Rzecznik Praw uzytkownikow internetu Re: SPAMy a polityka ISPów

Autor: Dariusz (dariusj_at_poczta.onet.pl)
Data: Fri 26 Oct 2001 - 23:58:11 MET DST

Jakub K. Boguslaw napisał:

> [ciach]
>
> Po pierwsze to nie placisz Aster City za reprezentowanie Twojej osoby
> w Internecie tylko za dostep do tego Internetu. Widzisz roznice?
>
> Po drugie jak sie dostaje spam to sie pisze do operatora sieci z ktorej
> ten spam zostal wyslany, do operatora wyzej, do wlascicieli domeny, do
> organizacji ktore zajmuja sie zwalczaniem spamerow i ew. na koncu do
> swojego operatora aby ten mogl zabezpieczyc logi itp.

> ps: na newsy pisze calkowicie prywatnie.
>
> Pozdrawiam,
> Madej
> [...]

Nie wiem kto pisze, bo podpisuja sie 2 rozne osoby.

Ale :

1. Jaka wlasciwie jest podstawa prawna dzialalnosci abuse ?
   Ustawodawstwo, kodeksy, rozporzadzenia ?
   ???
   Nigdzie nic nie ma na temat podstawy prawnej i legalnosci abuse

2. Z kim jest zawarta umowa ?
   z ISP
   Kto okresla regulamin ?
   ISP
   Kto jest strona dla klienta ?
   ISP

3. Czy klient zawiera inne umowy z innymi ISP ?
   Nie.

A zatem brak podstaw do wysylania skarg na jakosc uslugi do innego
miejsca
poza swojego ISP, ktory jest strona kontraktu.

ISP ma problemy, nie ma ludzi do zalatwiania skarg abuse, nie wiem jak
to zalatwiac
za granica, nie ma doswiadczenia itd.

A co to obchodzi klienta.
Klient ma kontrakt z ISP.

Jezeli ISP uwaza ze to klient powinien po calym swiecie szukac spamerow
na wlasny koszt
i we wlasnym imieniu, to powinien taki warunek wylaczajacy swoja
odpowiedzialnosc
wpisac do regulaminu i umowy.

Gdy nie wylacza swojej odpowiedzialnosci za jakosc uslugi i brak
filtrowania spamu
to znaczy ze przejmuje na siebie reprezentowanie klienta w sporach z
zewnetrznymi uzytkownikami, innymi ISP.

Inne rozwiazania sa nieetyczne i prowadza do konfuzji.

Poza tym jak ISP moze narazac i dopuszczac narazanie swoich
niedoswiadczonych przeciez klientow na szkody wywolane nadsylaniem spamu
na ich konta i narazajac ich na
strate czasu i pieniedzy zwiazanych z czytaniem, kasowaniem,
odpowiadaniem na ten spam
i sciganiem po calym swiecie autorow tego spamu.

Aby te sprawy zalatwic jednorazowo i ostatecznie, w calym kraju.
Konieczne jest ustanowienie Rzecznika Praw Uzytkownikow Internetu
nie internautow - bo intenauci to brzmi niepowaznie, a jak internauci to
i internautki.

Zatem to Biuro Rzecznika Praw Uzytkownikow Internetu w Polsce
moze te sprawy uregulowac i okreslic krajowe standardy, obowiazujace
wszystkich ISP.

Narazanie uzytkownikow na spam niewatpliwie narusza prawa tych
uzytkownikow
a zakladanie ze sami potrafia znalezc autorow spamu na calym swiecie
jest niepowazne.
Autorow spamu nie potrafi na swiecie znalezc ISP, policja, a co dopiero
pojedyncza osoba

Ale juz Biuro Rzecznika Praw Uzytkownikow Internetu, reprezentujace
wszystkich krajowych
ISP moze dzialac szybko i sprawnie na calym swiecie,
budujac oczywiscie baze danych o spamerach, o spmerskich sajtach i
wymianie
tych informacji tak w kraju jak i na swiecie.

Bez takiej krajowej koordynacji, spamerzy dzisiaj wysylaja milion spamu
do uzytkownikow jednego ISP, nastepnie do kolejnego, potem wszystkich
a nastepnie zmieniaja serwer i znow zaliczaja wszystkich ISP.

Ustawodawstwo i orzecznictwo antyspamowe jest znane, srodki zaradcze
rowniez
zatem uzytkownicy internetu zasluguja na co najmniej minimalna ochrone
swoich praw.

Do sadu z tym nie pojda, ale do Rzecznika oczywiscie.

Nawet gdy ISP beda przekazywac na rzecz Biura rzecznika symboliczna
kwote 1 zl od kazdego uzytkownika miesiecznie, to bedzie to moze kwota
na wynajecie biura, sprzet, sekretariat i administracje.

1 zl moga tez przekazywac tacy operatorzy jak Tepsa, Netia
To sa grosze gdy abonenci placa miesiecznie rachunku po kilkaset
zlotych.

Moge takie Biuro Rzecznika zorganizowac wedlug amerykanskich standardow.
Bedzie dzialalo szybko i skutecznie.