Re: jak dziala w3cache

Autor: Dariusz (dariusj_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 17 Oct 2001 - 13:02:11 MET DST

Jacek Piskozub napisał:

> [...]

Wydaje mi sie ze znow teoretyzujesz.
Co moze zawierac log w3cache ?

Adres IP, time stamp, adresy odwiedzanych stron www, czas downloadu,
history uzytkownika.
Czyli wiecej niz jedna informacje.
A czy zawiera czy nie to najlepiej sprawdzic konkretny soft proxy cache
i sprawdzic wszystkie opcje.

Ekspert jesli

Nic nie rozumiesz.
To jest jedynie zapytanie.
Grupa echelon udowodnila publicznie, ze adres IP moze byc uznany za
informacje, ktora pozwala na identyfikacje osoby fizycznej i proces
identyfikacji nie jest czasochlonny, nie jest uciazliwy, nie jest
kosztowny, a wrecz jest w wielu przypadkach blyskawiczny.

Zatem kieruj pytanie do grupy echelon jak to czyni, ze potrafi.
Inni moga korzystac np. z archiwum Usenetu.

Ale gdy mowimy o wszelkich informacjach ktore moga zostac uznane za dane
osobowe
to jednak generalizujemy i dla dowodu dostateczne jest znalezienie
jednego przypadku
a niekoniecznie dowodzenie , ze kazda osobe mozna zidentyfikowac po
adresie IP.

Z uzytkownikow Usenetu pewnie mozna taka procedure identyfikacji
zastosowac do tysiecy osob.

> Nawet lepiej: w takim przypadku wszystkie serwery DNS przetwarzaja...
> dane osobowe. Teraz juz rozumiem czemu Expert od dawna postulowal
> zarzucenie ich stosowania ;-)

Przeciez nie o to chodzi.
Jest przetwarzanie uprawnione i wykraczajace poza zakres wynikajacy z
potrzeby realizacji procesu systemu komputerowego.

Do tych wykraczajcych pewnie nalezy nieskonczone w czasie archiwizowanie
prywatnych e-maili uzytkownikow, logow z serwerow www, logow z serwerow
w3cache, zapisow z serwerow oferujacych chat, irc itd.

Czyli moje zapytanie dotyczy tematu :

Jak dlugie archiwizowanie informacji, ktore moga zostac uznane za dane
osobowe,
jest uprawnione i dopuszczalne.

Znany jest czas archiwizowania w systemach bankowych.

Ale moze niekoniecznie serwer pocztowy ma archiwizowac prywatna
korespondencje klientow przez 10 lat.

Moze po jej przeczytaniu powinien ja automatycznie kasowac ?
Moze logi z serwerow www powinny byc automatycznie kasowane po tygodniu,
miesiacu, roku, 10 latach ?
Moze logi z serwerow w3cache powinny nie byc archiwizowane w ogole, bo i
po co to komu ?
Moze logi z serwerow nntp (Usenet) nie powinny byc archiwizowane , bo i
po co to komu ?

Poza oczywiscie grupa echelon, czyniaca z tych informacji wartosc
dodana.

Moze wreszcie czas, po 10-leciu Internetu przejrzec procedury,
standardy, uslugi, serwery internetowe i okreslic, czy celem Internetu
jest archiwizowania wszelkiej aktywnosci czlowieka w swiecie wirtualnym,
czy jedynie dostarczanie okreslonych scisle uslug, ktore zostaly przez
klienta oplacone.

A ci ktorzy czuja sie niedowartosciowani finansowo i szukaja dodatkowych
zrodel dochodu, w postaci handlu bazami danych osobowych klientow,
bazami setek milionow adresow e-mail, niech beda finansowani przez
operatorow ISP.

Juz pisalem , ale poszlo to na security, a tam jest filtrowanie,
ze nawet gdy przecietny uzytkownik internetu w kraju generuje dziennie
100 KB tekstu dziennie , a uzytkownikow jest kilka milionow
to 100 KB x 2.000.000 x 367 dni =
200 GB x 367 = 7,34 TB informacji za rok, o wszystkich uzytkownikach
internetu.

10 TB to pojemnosc sredniej macierzy dyskowej.
Zaledwie mala szafeczka z dvd-rom, po spakowaniu tych danych, po
kompresji 1:10
i zapisie 10 GB na jednym DVD-rom to bedzie jedynie 100 krazkow z cala
baza informacji o aktywnosci kazdego przez caly rok.

Czyli od strony technicznej problem archiwizacji jest trywialny.
Trywialne jest rowniez przeszukiwanie takiej bazy danych, bo zapisy
logow, sa jednoczesnie sformatowanymi rekordami w bazie danych.

I jedynie jest interesujace czy grupa echelon ma archiwa naszych
prywatnych e-maili za te wszystkie 10 lat, czy nie ma ?

Rozne sa szkoly na ten temat.
J.