Re: Polski Infoseek - R.I.P.?

Autor: Jacek (pastor21_at_poczta.onet.pl)
Data: Fri 03 Aug 2001 - 10:59:50 MET DST

Miroslaw Czajka napisał:

> Warto zwrocic uwage na nowatorskie podejscie do spraw porzadkowania
> informacji w sieci (chyba nadchodzi odpowiednia pora na podjecie rozsadnych
> prob zapanowania nad chaosem...) oparte na sieciach semantycznych i
> rozprosznych, mobilnych systemach agentowych. Wedlug wielu specjalistow
> dalsze udoskonalanie "inteligentnych" speraczy w sytuacji braku
> zaawansowanych formalizmow opisu zawartosci nie ma wiekszego sensu i jest
> prawdopodobnie slepa uliczka.

Nie rozumiem skad to zwatpienie.
Technologia jest dostepna, metody inteligentnego wyszukiwania informacji sa
znane,
metody przeksztalcania tekstow w formalne opisy zawartosci sa znane
zatem nie w tym problem,
Problem stanowi archiwizowanie milionow stron www i plikow tekstowych.
Jak na razie robia to jedynie wyszukiwarki, ktore archiwizowane teksty
udostepniaja jedynie przez interface indeksowy.
A indeks i algorytmy indeksowania maja takie jakie maja i chca.

I wbrew zarzutom, trudno znalezc interes w tym, aby wyszukiwarki dzialaly lepiej
i sprawniej,
skoro 99,9999% biznesu internetowego opiera sie na liczeniu klikow.
A klikow tym wiecej, czy wyszukiwanie mniej dokladne a bardziej rozmyte.

Dokladne wyszukiwanie ma miejsce w bazach danych, ale te maja charakter
komercyjny
i ich wlasciciel nie wykazuje zainteresowania w ich publicznym indeksowaniu.

> Sadze, ze tego typu dzialania (i eksperymenty) moga w przyszlosci
> zrewolucjonizowac mozliwosci poszukiwania informacji, uslug, organizacji
> spolecznosci i grup, a dzieki temu nadac zupelnie nowy tor (i tempo)
> rozwojowi nowoczesnej technologii.

Jakie eksperymenty, jaka przyszlosc, jaka rewolucja,
widze ze kolega omawia problemy wyszukiwania informacji z lat siedemdziesiatych.

Gdy zaproponowalem Google wprowadzenie systemu inteligentnego wyszukiwania
informacji
opierajacego sie na skutecznym wyszukiwaniu na zasadzie, dostajesz to co chcesz,

to oczekiwanie na odpowiedz trwalo bardzo dlugo.

Wyszukiwarki finansowane przez banery reklamowe dzialaja niestety w oparciu o
mechanizm
gonienia kroliczka. Celem nie jest szybkie wyszukanie informacji, ale wlasnie
szukanie, czyli gonienie kroliczka a nie zlapanie go.
Czym dluzej szukasz tym wieksza ilosc razy klikasz i tym wiecej otwierasz
banerow
i tym wiecej zarabia wyszukiwarka z reklamy.

Nie ma w tym zlej woli, a jedynie wyrazna zasada prowadzenia biznesu
internetowego.

Duze archiwa i tak maja przewage monopolistyczna nad mniejszymi, bo szukajac
wiele razy i przez dlugi czas, w koncu i tak znajdziesz cos interesujacego, ale
co sie naklikasz to reklamodawcy
zaplaca.

Zatem trend jest akurat odwrotny.
Przejscie od technologii dokladnego wyszukiwania do technologii wyszukiwania
rozmytego, czasochlonnego, multiklikowego.

A jezeli uwazasz ze jest inaczej, to znajdz mi wyszukiwarke, ktorej wlasciciel
pisze na stronie www,
ze chce ulepszyc wyniki wyszukiwania informacji i prosi o nadsylanie uwag ,
komentarzy, propozycji.

Celem jest gonienie kroliczka a nie jego zlapanie.

Mozna oczywiscie wdrozyc inteligentne algorytmy wyszukiwania na komputerze osoby
szukajacej informacji, ale i tak dostep do zrodel uzyskuje sie poprzez indeks
wyszukiwarki, a wplywu na indeks niestety nie mam. I mozesz zapuscic program,
aby wyszukiwal dokladnych informacji w internecie
i algorytmy sa znane i powszechnie stosowane, ale takie wyszukiwanie bedzie
dodatkowo bardzo czasochlonne, gdyz wymaga sciagania setek stron/dokumentow
tekstowych i analize
na komputerze uzytkownika.

Zatem wcale nie wykluczone, ze wyszukiwarki internetowe przejda nastepny etap,
ktory bedzie mial na celu dalsze rozmycie algorytmow wyszukiwania i uzyskiwanie
efektow wyszukiwania wedlug kryteriow i algorytmow, generujacych setki malo
istotnych wyciagow z bazy danych.
Nawet w oparciu o kryterium czasu poszukiwania i ilosc wykonanych klikow na
banery reklamowe.

Jezeli nie bedziesz klikal w banery to wyszukiwarka bedzie przelaczala algorytm
wyszukiwania, oferujacy coraz gorsza jakosc poszukiwania informacji.

A osoby czesto klikajace na banery, otrzymujace tony spamu reklamowego, beda
mogly byc wynagradzane dostepem do inteligentnych algorytmow wyszukiwania
informacji w internecie.

Jacek