Obchodzenie prawa w wykonaniu firmy CompoSYS

Autor: Andrzej P. Wozniak (uszer_at_poczta.onet.pl.invalid)
Data: Wed 27 Jun 2001 - 02:41:23 MET DST

Od prawie dwóch miesięcy firam CompoSYS prowadzi dziwaczną kampanię
marketingową, będącą połączeniem łańcuszka szczęścia z piramidą finansową.
Mianowicie zachęca do rzeczy, którą najlepiej przedstawi cytowany spam:

> Subject: Fw: Ile kosztuje ?
>
> 1. Ile kosztuje wyslanie 5 e-maili ? Nic..., no moze chwile czasu.
> 2. Ile kosztuje 14 noclegow dla 2 osob w pensjonacie ?
>
> Wg naszych obliczen przecietnie 840,00 zl (30,00 zl za 1 dzien/osobe).
>
> Poswiec wiec chwile czasu i rozeslij ta wiadomosc do 5 swoich znajomych,
> a w ciagu 10 dni otrzymasz od nas czek hotelowy <Eurorest>,
> gwarantujacy 14 dniowy bezplatny pobyt dla 2 osob. Czek wazny caly rok.
>
> Mozesz nie wierzyc, ale mozesz rowniez zaryzykowac. Co tracisz ?
>
> Krotko na koniec: do rozdania 5000 czekow hotelowych w ramach
> [...]

Teraz patrzcie, co się za tym kryje:

Po pierwsze, firma dostaje kopię każdego wysłanego listu, w którym jest
adres co najmniej jednego nadawcy i 5 adresów odbiorców. Co najmniej
jednego, bo wysłanie listu do znajomego często uruchamia łańcuszek, w którym
zawsze jest wypełniany nagłówek "CC:".
Firma gromadzi zatem prawie za darmo potężną bazę danych, przy czym co
najmniej 1/6 adresów jest prawdziwa.
Po drugie, czeki hotelowe sponsorują właściciele hotelów, a nie firma
marketingowa. Jedyne koszty firmy to utrzymanie strony www i obsługa bazy
danych.
Po trzecie wreszcie, firma może mieć duuuże kłopoty z fiskusem. Jesli
nadawcy maili dostaną swoje czeki, to będą musieli je uwzględnić przy
rozliczaniu podatku dochodowego. Można czeki uznać za darowiznę, ale
bardziej skłaniałbym się do tego, że jest to zapłata w naturze za wykonanie
konkretnej pracy akwizytora usług turystycznych. Co zrobią zatem
"obdarowani"?
Po czwarte, można uznać, że firma prowadziła swą działalność niezgodnie z
ustawą (tą o świadczeniach na odległość itp.) nawet, jeśli odpadnie motyw
akwizycji wg p.3
W końcu owe osoby fizyczne nie rozsyłały maili z własnej woli, ale na
żądanie firmy jako warunek świadczenia usług. Krótko rzecz biorąc -
przehandlowały adresy mailowe za czek.

No dobra, jest późno, gubię wątek. Kto się tym chce zająć i postraszyć firmę
sądem? Nie mam paragrafów pod ręką, a pzydałoby się bardziej precyzyjne
sformułowanie zarzutów.
Aha, przydałby się też straszak na naiwnych rozsyłających spam w imieniu
firmy. Na początek coś o podatku od darowizny czy od umowy-zlecenia, potem
może coś o obowiązku stawiennictwa przed sądem w sprawie przeciwko firmie. A
na koniec może nawet o ewentualnym oskarżeniu o współudział w przestępstwie?

PS. Trzeba coś koniecznie zrobić, bo zaraz na pomysł obchodzenia prawa przez
zdecentralizowaną "dobrowolną" wysyłkę spamu moga wpaść inni.

--
Andrzej P. Woźniak  usher_at_poczta.onet.pl (z->h w adresie z nagłówka)
                                             *** MUSK TFUi WRUK ***