Re: Adresy e-mail a ochrona danych osobowych

Autor: Piotr 'VaGla' Waglowski (vagla_at_irc.pl)
Data: Fri 15 Jun 2001 - 12:03:28 MET DST

"Tomasz Nidecki" <tonid_at_tonid.net> wrote in message
> Ja nadal czekam na wypowiedz Vagli :)

Skoro zostalem do tablicy wywolany:

[Tonid]:
> Jak wyglada sprawa ochrony danych osobowych, jesli osoba pisze na newsy,
> podajac swoje dane - imie, nazwisko i adres e-mail? Czy ktokolwiek moze
> miec pretensje np. do kogos, kto generuje na podstawie postow statystyki
> kto najwiecej pisze itp.)?

Podstawowe znaczenie ma ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 833)

W rozumieniu ustawy za dane osobowe uważa się _każdą_ informację dotyczącą
osoby fizycznej, pozwalającą na _określenie _tożsamości tej osoby (art 6)

zbior danych - każdy posiadający strukturę _zestaw danych o charakterze
osobowym, dostępnych według określonych _kryteriów, niezależnie od tego czy
zestaw ten jest rozproszony lub podzielony funkcjonalnie, (kryterium moze
stanowic na przyklad informacja - kto z nich nawiecej pisze postow na newsy)

przetwarzanie danych - jakiekolwiek operacje wykonywane na danych osobowych,
takie jak _zbieranie, _utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie,
zmienianie, udostępnianie i _usuwanie, a zwłaszcza te, które wykonuje się w
systemach informatycznych,

zgoda osoby, której dane dotyczą - oświadczenie woli, którego treścią jest
zgoda na przetwarzanie danych osobowych tego, kto składa oświadczenie; zgoda
_nie _może _być _domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej
treści. (zatem nie mozna traktowac faktu pisania na newsy jako zgody na
przetwarzanie danych)

[cookie]:
> nie moze, bo dane sa ogolnodostepne (kazdy moze przeczytac posta z
> Twoim podpisem) i w dodatku podawane dobrowolnie (nikt nie zmusza do
> podpisywania sie imieniem i nazwiskiem)

to ze cos jest jawne i dostepne - nie oznacza przyzwolenia na _przetwarzanie
danych osobowych przez osobe ktorej dane osobowe sa przetwarzane. To ze ktos
sie podpisuje imieniem i nazwiskiem - nie oznacza jego zgody rowniez.

Nie odpowiadajac wprost - ktos moze miec pretensje, a moim zdaniem - w
zwiazku z obowiazujacymi przepisami - beda to pretensje uzasadnione.

Pamietajmy jednak, ze nie kazda informacja mozna uznac za dane osobowe -
przykladowo - nie kazdy adres e-mail mozna uznac za dane osobowe, ale to
jest szerszy temat.
wiecej napisalem tu:
http://www.vagla.pl/skrypts/spam_prawo.htm

dla cwanej i sprytnej osoby - istnieje mozliwosc generowania statystyk
postow, ale w taki sposob, zeby nie wskazywaly na konkretne osoby, a na
przyklad maszyny, z ktorych posty przyszly. - czyli bez nickow, bez
imion/nazwisk/ bez adresow mailowych. Inna sprawa czy takie statystyki beda
mialy wtedy sens... nie mnie to oceniac.

--
Piotr VaGla Waglowski