Przyjaciel mojego przyjaciela jest moim przyjacielem a PGP i X.509

Autor: Dariusz (dariusj_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 25 Mar 2001 - 13:33:23 MET DST

Mysle ze ta stara idianska zasada, ze przyjaciel mojego przyjaciela jest
moim przyjacielem, stanowi dobra ilustracja dla PGP i infrastruktury
klucza publicznego X.509.

Tak sie bowiem sklada w zyciu, ze nie zawsze przyjaciel mojego
przyjaciela jest moim przyjacielem.

Przyklad I
Moj przyjaciel ma psa i ten mies jest przyjacielem mojego przyjaciela,
ale to nie oznaczy ze ten pies mnie nie ugryzie.

Zatem nie jest i nie musi byc moim przyjacielem.
I realacja przyjacielstwa nie jest przechodnia.

Przyklad II
Facet ma przyjaciela i jest zonaty. Traktuje zone po przyjacielsku.

I bardzo dobrze ze relacja przyjacielstwa nie jest przychodnia,
bo kto by chcial aby jego zona byla przyjacielem dla swoich przyjaciol

Zatem stara indianska zasada , ze przyjaciel mojego przyjaciela jest
moim przyjacielem, niestety moze sie nie sprawdzac w Europie.

Niemniej znane sa zapisy historyczne kultur, w ktorych zona byla
udostepniana na noc gosciowi, ktory byl traktowany jak przyjaciel.

Ale chyba o to z PGP i X.509 nie chodzi .

Dariusz