Re: slowa, bajty itp. (bylo Re: transfer w SDI)

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Sat 10 Feb 2001 - 23:52:34 MET

On Sat, 10 Feb 2001, Jaroslaw Rafa wrote:

>+ Dnia 9 Feb 01 o godz. 19:48, Gotfryd Smolik - listy dyskus napisal(a):
[...]
>+ Strasznie dlugi ten Twoj list i poplatany,

..późno było :]

[...]
>+ Ja osobiscie rozrozniam 3 pojecia:
>+ slowo procesora -> dlugosc rejestrow
>+ slowo pamieci -> wlasnie to co powyzej, czyli najmniejsza adresowalna
>+ jednostka pamieci
>+ bajt -> 8 bitow -> skadinad obecnie elementarna jednostka *fizycznej* budowy
                               *******[1] [2]
>+ kosci pamieci :)

 -:)
 No tak. Tylko to nie zmienia faktu że "słowo" (bez dodatku) dziś
jest traktowane powoli jak "bajt" - jako jednostka miary pt. "2 bajty".
 Z [1] się zgadzam (i to jest powód że się odezwałem), do "fizyki" [2]
mógłbym mieć zastrzeżenia ! ;)

>+ > I teraz komputerek adresował np. "kawałki po 6 bitów"; popatrz,
>+ > wtedy opis "10 znaków tekstu zapisujemy na 7 i 1/2 bajtu
>+ > w 10 kolejnych komórkach pamięci" byłby... nienaturalny.
>+
>+ A dlaczego nienaturalny? Pojecie polbajtu (wlasnie tak - pisane razem)

 Nie to miałem na myśli.
 Procesor *6 bitowy* lub *12 bitowy* (wg twojego podziału: zarówno
słowo procesora jak i słowo pamięci ma np. 6 bitów).
 I w takich przypadkach przypominam sobie określenia "6 bitowy
bajt". Prehistoria, prawda, ale ten rover... :)

[...ODRA...]
>+ Adresowane byly zawsze slowa 24-bitowe.

 Thx. za korektę.

[...]
>+ > RAM dla Alphy podaje się jednak w MB/GB "po 8 bitów", bo
[...]
>+ I moim zdaniem nic nie przeszkadza, zeby tak bylo

 Owszem, zgadzam się że tak *jest* :)
 I dziś "bajt" jest synonimem "8 bitów", tak jak "puszcza"
jest synonimem "gęsty las" (a nie "miejsce puste", czyli
"pustynia" jak kiedyś bywało) albo "zapomnieć" (zdaje się
że to język polski właśnie zrobił "przekręt" a inne słowiańskie
zostały "normalnie", ale mogę się mylić... !).
 Fakt, z ODRą się nie wstrzeliłem :]

>+ Pozdrowienia,

 Wzajemne !
 Gotfryd