Re: Podsluch wg MSWiA

Autor: Piotr Auksztulewicz (piotras_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Wed 27 Dec 2000 - 13:53:11 MET

Jacek Rzeuski <jrzeuski_at_neptun.gdansk.tpsa.pl> wrote:
> I taki wymóg jest w postaci ustawy o łącznosci (nawet tej z 95 r - o ile
> dobrze pamietam jej date). Oczywiscie nie chodzi to o rejestrację danych
> transmitowanych w polaczeniu tylko sam fakt nawiazania polaczenia i jego
> parametry. Który operator tego nie robi?

Tak, ale o ile rejestrowanie faktu i okoliczności zaistnienia komunikacji
jest realne i obecnie w większości przypadków realizowane (np. billing
połączeń telefonicznych, logi serwerów pocztowych czy WWW), o tyle
rejestrowanie *treści* komunikacji jest nierealne i - moim zdaniem -
niedopuszczalne jako pogwałcenie konstytucyjnych praw obywatelskich.

Jeżeli wysyłam list polecony, to zgadzam się na zarejestrowanie tego
faktu - jest to wręcz pożądane (gwarancja dostarczenia). Nawet jeśli
wysyłam zwykły list to zgadzam się na to, żeby ktoś (pracownicy Poczty)
wiedział o tym, że ja się z kimś komunikuję, chociaż nie jest ten
fakt szczegółowo rejestrowany. Ale nie zgadzam się, aby ktokolwiek
zaglądał do koperty, chociażby to były pozdrowienia dla cioci Gieni.

Tak samo zgadzam się na to, że telefonując do kogoś powoduję pojawienie
się rekordu billingowego na centrali - z kim się połączyłem, jak długo
trwała rozmowa i ile mam za nią zapłacić.

Podobnie, logi z serwerów usług sieciowych zbiera każdy rozsądny
administrator, bądź to w celu identyfikacji (kto uzyskał dostęp
do systemu o ograniczonym dostępie np. dla pracowników firmy),
bądź w celach statystycznych, dla oceny wydajności czy w celach
diagnostycznych (aby można było określić czy usługa działa poprawnie,
oraz jakie są objawy ewentualnej niesprawności, dzięki czemu można
określić jej przyczyny).

Oczywiście, dopuszczam przypadki specjalne, kiedy tajemnica korespondencji
jest naruszana z nakazu prokuratora na wniosek organów śledczych.
Ale tylko w przypadku, gdy jest istotnie prowadzone śledztwo!
Podsłuchiwanie wszystkiego "na wszelki wypadek" to już jest
<voice mode="Stuhr">permanentna inwigilacja!!!</voice>

--
Piotr Auksztulewicz                 piotras_at_zeus.polsl.gliwice.pl
Centrum Komputerowe Politechniki Śląskiej, Gliwice, Akademicka 16