Re: SDI TPSA + LAN -pytania

Autor: Andrzej Lawa (alawa_at_obywatel.pl)
Data: Sat 07 Oct 2000 - 15:12:15 MET DST

Użytkownik "Bohun" <bohun65_at_poczta.fm> napisał w wiadomości

[ciach]

> Czy ktoś na liście może się podzielić zwoimi doświadczeniami
> przy wykożystywaniu jednego SDI na, powiedzmy, trzech kompach

Ja mam w domciu coś takiego!

[ciach]

> 1. jaki system wybrać na poszczegulnych kompach (Linux nie wchodzi w
> grę...) WIN 98, NT, czy 2000

Najlepszy byłby Linux, ale... Jeśli możeś poświęcić jeden mały komputerek na
serwerek, Win98 będzie OK - sam tak mam i jeszcze nigdy się się nie zwalił
(ale co dwa-trzy dni robię prewencyjny restart).

> 2. czy szybkość transferu "strasznie" spadnie, gdy wszystkie kompy będą
> kożystały z netu... ściągając np. mp3

Cóż... Ja wykorzystuję ów "serwerer" do ściągania jakichś dużych ilości
danych (pochodzi kilka dni, to w końcu ściągnie), natomiast WWW, poczta
itp - tylko z "terminala". I to działa. Jeśli na "serwerze" leci mi jeden
transfer, a na "terminalu" odpalę drugi, to dzielą się mniej-więcej po
połowie.

Aha: używam WinRoute PRO. Przy okazji jest też i firewall (w logach mam
adresy IP wszystkich tych "hakerów" usiłujących dobrać sie do mojej maszynki
za pomocą NetBusa - notabene kilku z nich dobierało się do mnie z Gdańska z
dial-up'a TPSA ;)

> 3. czy serwer obciążony obsługą pozostałych dwuch kompów będzie mocno
> tracił swoją wydajność, np. jeżli na moim kompie byłby serwer, chciałbym
> na nim grać w gierkę 3D, a pozostali użytkownicy akurat by ściągali coś z
netu

[ciach]

NIE NIE NIE!!! Pomijając kwestię tracenia wydajności (czy to wydajności
połączenia, czy też wydajności komputera) poważnie zagrażasz stabilności
"serwera". A chyba nie chcesz, żeby kumple ci się wkurzali, że ciągle pada
albo się zatyka?

Skombinuj sobie jakiś mały komputerek (minimalny dysk, ze 32MB RAM,
zintegrowana płyta MVP4 - z grafiką i dźwiękiem plus karta sieciowa) i
wykorzystaj go jako serwerek.

> 4. jak rozwiązać problem "zdalnego włączania" serwera przez pozostałych
> użytkowników wedle ich zapotrzebowania na kożystanie z NETu?
> (serwer włączony przez 24h/dobę to chyba przesada dla tak małej sieci....

Dlaczego?

[ciach]

> 6. czy takie rozwiązanie wogule jest opłacalne biorąc pod uwagę że
> miesięczny koszt stałego
> dostępu do netu będzie dzielony... 150/3=50PLN

Oczywiście.

> 7. czy obsługa takiej sieci byłaby cholernie absorbująca?

Nieeeeeeeee....

> 8. ile kosztowałby najtańszy router (słyszałem coś o 800USD, ale to
> stanowczo za drogo na taką małą sieć...

Oczywiście.

> 9. jakieś inne sugestie?

Już podałem.