Re: Pula adresow routowalnych - jak ja dostac ?

Autor: Maciej Machacz (xenes_at_ds13.agh.edu.pl)
Data: Wed 09 Aug 2000 - 23:40:22 MET DST

"Grzegorz Szyszlo" <znik_at_avalon.wbc.lublin.pl> wrote in message

> inni mniej wiecej odpowiedzieli ci jak uzyskac od ripe swoje IP.
> ja ze swojej strony nie wiem czy wogole warto, jesli nie jestes
> dostawca internetu. no chyba ze jestes :) ale z twojego listu
> to nie wynika.

Dokladnie tak - chodzi tutaj wlasnie o firme takze udostepniajacej uslugi i
lacza internetowe.

> w sumie prawdopodobnie chodzi ci o duza pule adresow IP wewnatrz
> firmy. mozesz to uzyskac w sumie w dosyc prosty sposob.

Chodzi mi o klase, powiedzmy rozsadnym minimum jest 64 IP chociaz zalecane
jest wiecej.

> masz dwoch dostawcow. to bardzo dobrze. wewnatrz firmy mozesz
> uruchomic prywatne klasy IP, i przepuscic to przez jakas maskarade

Mam cos takiego, ale to do konca nie zalatwia sprawy poniewaz takze klienci
potrzebuja adresow routowalnych a mam ich ograniczona liczbe ...

> itp. mozesz sie pokusic nawet o kontrole przeplywnosci lacza,
> by wpuszczac pakiety do tego dostawcy, przez ktorego transmisja
> ze wskazanego miejsca sieci idzie po prostu szybciej.

Tak, ale teraz pytanie - w jaki sposob najlepiej to rozwiazac nie majac do
dyspozycji BGP tylko routery programowe (linux) ?

> poza problemami zwiazanymi z wdrozeniem takiego rozwiazania,
> masz kilka zalet. np. omija cie klopotliwe pozyskiwanie na wlasna
> reke klasy IP (lepiej wysepic wieksza klase od dostawcy), inwestycja
> zwiazana z duuuuuzymi routerami, magicznymi zakleciami zwiazanymi z BGP
> itp/itd. wewnatrz firmy mozesz sie posluzyc duzo prostszym ospf-em.

Hmmm a co to jest "OSPF", no ze to jest Open Shortest Path First to juz wiem
;-))

--
Maciej Machacz
xenes_at_ds13.agh.edu.pl