Re: Pomysl: BOJKOT www.portal.pl (fwd)

Autor: Michal Zalewski (lcamtuf_at_dione.ids.pl)
Data: Sat 03 Jun 2000 - 17:32:34 MET DST

On Sun, 4 Jun 2000, Pawel Szymanski wrote:

> Formus to lacza radiowe i raczej dedykowane dla firm (ceny)

No ale mowilismy o tym, ze providerzy wszyscy sa skazani na monopol tepsy,
a nie sa, moge sobie kupic radiolinie, podlaczyc sie do innych sieci
(NASK, pol34, duzo lokalnych szkieletow). I wydaje mi sie, ze
wydzierzawienie od TPSa pary kabelkow nie jest tu najwiekszym problemem
powstrzymujacym rozwoj, choc czasem faktycznie trzeba komus dac lapowke :/
Sam kilka razy doswiadczalem (nie)przyjemnosci komunikowania sie z
monterami, BOKami itp. I jest tu sporo do zmiany, ale napewno nie do
narzekania na ciezki los - rownie dobrze moglbym nagle zaczac
obwiniac... nie wiem, Supermedie czy dowolnego innego providera, ze nie
jest zainteresowana placeniem za mnie rachunkow czy pokrywaniem za mnie
kosztow eksploatacji innego strumienia komunikacyjnego (typu radiolinia,
dzierzawka, cokolwiek). Tak, TPSa sie do tego nie kwapi, ale nie kwapi sie
tez zaden inny dostawca uslug, bo nasz Inet jeszcze musi do tego dorosnac
(zeby taka firma mogla liczyc na to, ze w efekcie zarobi na reklamach, na
promowaniu uslug itp). I nie jest tak, ze TPSa podstawia innym noge w tym
kierunku - podlaczenie sie do innej sieci szkieletowej to dla providera
nie problem, mysle ze nawet postawienie flaszki panu Henkowi z centrali
nie jest niesamowitym problemem.

> netia w wawie jest od niedawna i nie wiem jak tam z ich
> infrastruktura.

Wina tepsy?;P Ogolnie rzecz biorac, z zaslyszanych i niekoniecznie
prawdziwych historii, jest tak sobie. Ale wiekszosc ludzi uwaza, ze gorzej
niz w TP byc nie moze, wiec czemu sie nie przelaczyc?;P

> [...] z powodu monopolu dla tpsa jest taka a nie inna sytuacja.

Providerzy nie maja przymusu kupowania lacza do Polpaku. Ludzie nie maja
obowiazku placenia TPSa. To nie jest tak, ze TPSa powinna wymyslic nagle
nierentowna dla niej akcje typu Internet za darmo "bo tak chcemy i juz",
tylko taka akcje moze zaczac jakikolwiek provider (udostepniajac Internet
w jakikolwiek sposob - tak czy tak bedzie go to kosztowalo - callbacki,
0800, dzierzawki - ktore nie sa jakos rozpaczliwie drogie albo w ogole
inne techniki, jak to robi ACN), ale zadnemu sie nie kalkuluje robic
niczego za darmo - i to nie z powodu tego, ze biedni musza cale swoje
zarobki placic TPSa, bo jak napisalem wyzej, moga skorzystac w tej chwili
z innych ofert ;P TPSa ze swojej strony wymyslila projekty typu SDI -
podobnych rozwiazan nie zaproponowala np. Netia, ktora zdobyla sie tylko
na odpowiednik 0202122. Zreszta wprowadzenie SDI bylo powodem _wylacznie_
narzekan - "bo u mnie jeszcze nie ma, co to w ogole ma byc, dajcie mi moje
SDI!". Moze powinno sie to dziac szybciej, nie wiem jak wygladaja realia
techniczne instalacji SDI, ale stalo sie. Nie jest jakos milej?

Tak, jest mnostwo zlych rzeczy - monopolizm, wspomniany juz "polski
problem ostatniej mili", nieciekawi ludzie w BOK, ale do cholery, nie jest
tak, ze wszyscy sa straszliwie pokrzywdzeni przez TPSa - bo gdyby naprawde
prowadzila tak okrutna, anty-internetowa polityke, to niewiele osob
mialoby do niego dostep - tylko dlatego, ze kazdy bez wyjatku provider
mysli o wlasnej kieszeni i jak na razie niewielu sie chce cos robic, jesli
mozna ponarzekac i dalej zbijac kase na klientach. Jakos sie tak utarlo w
Polsce, ze najlepiej usiasc i plakac, jak jest zle.

Poza tym temat sie niebezpiecznie zbliza do tego, na ktory naprawde nie
chce mi sie wypowiadac. Rozmowa zaczela sie od TPi, i - nagle, w ramach
tego samego watku - zeszla na problemy z TPSa ;P Z jednej strony czuje sie
zobowiazany walczyc, bo przeciez jesli sie poddam, zaraz ktos powie, ze
"jednak mial racje, TPi jest glupie", ale z drugiej... coraz mniej we mnie
przekonania ;P

Michal Zalewski [lcamtuf_at_tpi.pl] [tp.internet/security]
[http://lcamtuf.na.export.pl] <=--=> bash$ :(){ :|:&};:
=-----=> God is real, unless declared integer. <=-----=