Re: RBL # Re: prosba pouczenie (informacja)

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Wed 05 Apr 2000 - 19:14:41 MET DST

Dnia 5 Apr 00 o godz. 17:56, Marek Baczek napisal(a):

> Jedynym prawdziwie skutecznym srodkiem na spam, hamstwo, oszustwa w
> inecie jest niestety rezygnacja z anonimowosci w sieci (zreszta
> pozornej w 95% przypadkow). RSS czy ORBS to sa tylko polsrodki dajace
> niewiele i czesto wrecz odwrotne (ORBS) do zamierzonych skutki.
> Predzej czy pozniej to nastapi, poniewaz nie istnieje inna droga, a
> demokracja w internecie jest tylko pozorna :(

O! I z tym bym sie w 99% zgodzil.
Ten pozostaly 1% to przypadki, gdy z jakiegos wzgledu anonimowosc naprawde
moze byc niezbedna (samemu mi sie zdarzylo pare razy wypowiadac na newsach w
pewnych sprawach, ktore nie chcialem, zeby byly kojarzone z moim nazwiskiem,
i uzywalem wtedy anonimowego konta, i to dosc dobrze anonimowego ;-)). Ale
powinno byc tak, ze aby byc anonimowym, to trzeba sie naprawde zdrowo
natrudzic. Zreszta w istocie tak jest - aby napisac cos *naprawde* anonimowo,
ze znikoma mozliwoscia wysledzenia, skad to przyszlo, trzeba troche
poglowkowac. Natomiast uslugi dajace latwe wrazenie pozornej anonimowosci,
jak ogolnodostepne dialupy czy konta na roznego rodzaju free serwerach,
faktycznie robia chyba Internetowi wiele szkody - choc rownoczesnie nie mozna
zaprzeczyc, ze przysparzaja mu wielu nowych uzytkownikow.
Niemniej jednak IMHO powinno byc tak, ze jezeli chcemy tylko miec pasywny
dostep do Internetu - ogladac strony, ew. czytac newsy (bez mozliwosci
pisania), to mozemy robic to anonimowo. Jezeli jednak chcemy miec aktywny
dostep do sieci - czyli miec mozliwosc takze wysylania, to powinnismy byc
identyfikowalni. Przynajmniej dla providera, poprzez ktorego uzyskujemy
dostep do sieci i/lub u ktorego mamy zalozone konto. Swoja droga, w krajach
zachodnich nie mozna uzyskac dostepu do Internetu bez zalozenia konta! -
nawet w przypadku providerow oferujacych darmowy dostep, jakich pojawia sie
coraz wiecej, kazdy uzytkownik ma zakladane indywidualne konto. Rozwiazania
typu ppp/ppp to chyba tylko nasza specyfika...
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl