Re: Cholery można dostać...

Autor: Marcin Bohosiewicz (marcus_at_venus.pk.edu.pl)
Data: Thu 30 Dec 1999 - 10:45:53 MET

Marek Trenkler <matren_at_provider.pl> wrote:

: ...że się tak brzydko wyrażę, choć zdarza mi się to nieczęsto. Mam
: właśnie do zrobienia "na cito" kilka rzeczy, wymagających posurfowania
: tu i tam - ale nie ma jak, bo co drugi pakiet ginie. I nic dziwnego, że
: ginie, skoro TP SA informuje uprzejmie:

: "> W dniu dzisiejszym, tj. 28 grudnia 1999 roku, w godzinach
:> od 18:00 do 23:00 oraz jutro, tj. 29 grudnia 1999 roku,
:> w godzinach od 09:00 do 23:00, moze wystapic czasowa
:> niedostepnosc nastepujacych uslug:"

: (i tu cała długa lista tychże).

: O tym, dlaczego mogą wystąpić - nie ma ani słowa. I chyba słusznie, bo w
: TP SA one mogą wystąpić zawsze, więc w sumie ten komunikat jest bez
: sensu :)))
Komunikat ma sens, bo informuje, ze uslugi moga byc niedostepne
i podaje ramy czasowe planowanych robót. A czy uzytkownika musi
interesowac przyczyna, taka jak np. upgrade systemu czy wymiana
dysku? Jakos nikt nie wymaga np. od PKP zapowiadania ze pociag
jest opozniony z powodu pekniecia szyny, wystarczy ze z przyczyn
technicznych (i tak prawie nikt by nie zrozumial wytlumaczenia
takiego jak: "z powodu sygnalu S1 stoj na semaforze SBL nr 31N
na km 34.1 szlaku nr 3 wg D27 i koniecznosci jazdy z Vmax=20")
To czy Agnieszka musi podawac ogolowi informacje przydatne
jedynie specjalistom od ktorych znajomosci wcale przesylanie
pakietow w sieci nie bedzie szybsze????

: Jakby tego bylo mało, mam to nieszczęście mieszkać i pracować we
: Wrocławiu. I oto jakiś czas temu dostaję taką oto informację od swojego
: providera, nękanego m.in. przeze mnie pytaniami, kiedy wreszcie
: ściągnięcie poczty z serwera oddalonego fizycznie o 1 km przestanie
: graniczyć z cudem:

: "Przyczyną tych niedogodności jest przeciążona sieć Telekomunikacji
: Polskiej
: S.A. - a ściślej wrocławski węzeł Polpak-T. Mimo że nasze łącze do TP
: S.A.
: jest wykorzystane zaledwie w 20%, to dostęp do reszty sieci (wyjście
: poza
: Wrocław) jest utrudniony. Podobna sytuacja występuje we wszystkich
: wrocławskich firmach podłączonych do sieci TP S.A. (...)
A przypadkiem lacze nie ma CIR=0 ?????
No i czy te 20% to jest 20% wykupionego CIR czy 20%
pasma lacza - a czym, to sie rozni to odsylam do RFC i dokumentacji
dotyczacej lacz Frame Relay i kanalow PVC.

: Chciałbym zapewnić Państwa, ze dołożyliśmy wszelkich starań, aby nasza
: sieć
: działała poprawnie. Niestety problemu z TP S.A. nie jesteśmy w stanie
: ominąć, dlatego pozostaje mieć nadzieję, ze TP S.A. dotrzyma obietnicy i
: w styczniu cała wrocławska sieć Polpak-T będzie działała sprawnie."

: Jeszcze nie tak dawno temu Internet byl w Polsce przede wszystkim
: zabawką dla uczniów i studentów, ale z czasem stał się dla wielu ludzi
: miejscem pracy i źródłem utrzymania. Kłopoty z łącznością przynoszą im
: wymierne, niekiedy spore straty, za które nikt nie odpowiada.

Co sie robi jak trzeba miec 100% pewnoisi w zasilaniu z 220V?
Ano.. podlacza sie z 2 lub wiecej miejsc. Z internetem tez jest
to mozliwe - jak siec jest krytyczna - podpiac sie i do TPSA
i np. do NASK czy IPartners... owszem wymaga to odpowiedniej konfiguracji
routingu, ale chyba to nie sprawia problemu - krytyczna siecia powinni
zajmowac sie wysokiej klasy specjalisci.

: Ale to wszystko wiecie równie dobrze, jak ja, a może i lepiej. A
: ponieważ perspektywy rozwoju Sieci w Polsce wielu z Was śledzi na pewno
: i uważniej, i bardziej fachowo, niż ja, może potraficie odpowiedzieć na
: następujące pytanie:

: Czy i kiedy nastąpić ma w Polsce taka liberalizacja rynku
: telekomunikacyjnego, że pojawią się nowe, ogólnopolskie sieci,
: alternatywne dla dotychczasowych, może nawet należące do operatorów
: zagranicznych i nie wyłączane co drugi dzień z byle powodu? Czy kiedyś
: firmy, (teoretycznie dziś) odpowiedzialne za funkcjonowanie Polpaków i
: innych cudaków będą ponosily rzeczywistą, finansową odpowiedzialność za
: straty, spowodowane u użytkowników wadliwym działaniem ich sieci? A
: może wiecie, jak to wygląda w innych krajach?

A ile teraz mamy sieci szkieletowych w Polsce... chyba ze cztery...
A co do odpowiedzialnosci - operator moze zagwarantowac to na co ma wplyw
czyli lacze do abonenta i swoja siec wewnetrzna... juz to co jest poza
jego siecia - nie. To tak jakby operator sieci tv kablowej mial
odpowiadac za przerwy w emisji jakiegos programu TV spowodowane
tym ze nadawca wylaczyl sobie nadajnik....

M.

PS. Tepsy nie bronie, ale internet jest siecia skladajaca sie z wielu
sieci i trzeba patrzec w ktorej z tych sieci pakiety gina.

--
-| == Marcin Bohosiewicz - MB8042-RIPE - marcus_at_venus.wis.pk.edu.pl == |-
-| == +48 603 910488, +48 601 485097     marcus_at_krakow.linux.org.pl == |-