Re: Dziwny traceroute i inne...

Autor: Pawel Sikora (psi_at_polbox.pl)
Data: Wed 29 Dec 1999 - 22:59:57 MET

Konrad Plich <konradpl_at_zt.piotrkow.tpsa.pl> wrote in message

> Chodzi o usluge "Przekazywanie wszystkiego jak leci bez mozliwosci
> wycyganienia za darmo lacza odcedzajacego 50% ruchu"
> Taka usluga figuruje w cenniku, uslugi z dodatkowym laczem za darmo
> tylko dla wybranych nie ma i nie chodzi o biurokracje tylko o
> sprawdiedliwosc
> i uczciwosc wobec innych klientow. Tak, nawet kosztem jakosci.

Problem jest wtedy kiedy ten skadinad sluszny finansowo argument
odwraca sie na niekorzysc w sytuacji taka jak moja.

Ja mam specjalnie postawione proxy dla moich klientow siedzace okrakiem
na laczach do polpaku, nasku i ebone-a po to zeby nie korzystac z tranzytu
za granice przez polpak. Porownanie jakosci tranzytu przez polpak i
pozostale lacza to jak ziemia i niebo. Zatem moje lacza do polpaku
po FR sa glownie wykorzystywane do ruchu krajowego i wlasnie po
to chcialbym miec peering po atm-ie.

Oczywiscie moglbym zrezygnowac z 2-megowych lacz fr ale
niestety mam zbyt male pasmo za granice zeby wpuscic
tam ruch bez proxy dla wszystkich moich klientow.

Mam dostatecznie duza alokacje (128 klas C) zeby podzielic
je na dwa rodzaje:
oglaszane poprzez lacza FR do polpaku z tranzytem za granice i
oglaszane poprzez lacze ATM tylko z peeringiem i tranzytem
zagranicznym przez EBONE-a.

Zaznaczam ze beda to zupelnie rozlaczne bloki klas.
Wydebilem nawet z RIPE okrutnie klamiac
drugiego AS-a, zeby latwiej mozna bylo zapobiegac
na routerze polpaku naduzyciom z mojej strony
odpowiednio filtrujac update-y po numerze AS-a.

Bede mogl wtedy podzielic moich klientow na trzy kategorie:
a - z klas tranzytowanych przez polpak bez dostepu do proxy.
b - z klas tranzytowanych przez polpak z dostepem do proxy.
c - z klas tranzytowanych przez ebone-a z obligatoryjnym proxy.

Oczywiscie mozna natychmiast podejrzliwie spojrzec na kategorie
b, ktora zlosliwie moglaby korzystac z proxy tylko do ruchu krajowego
a wychodzic za granice bez proxy przez polpak.
Tyle ze musieliby byc niespelna rozumu zeby porownujac jakosc
lacz za granice cos takiego robic.

> Nastepny, ktory leci watek po lebkach :-)
> Dlatego ze w Lublinie nie ma C7000 niezbednego do BGP a za to jest/bylo
> za darmo niewykorzystane pasmo do Warszawy.
> Poniewaz powoli sie zapycha to C7000 sie niebawem pojawi ale w Krakowie
> bo dla jednego LubMANa bylaby to jednak ciagle ekstrawagancja.
> Nie mowiac juz o konfiguracji potencjalnych 10ciu routerow w jednym
> ASie ale tu juz odsylam do lektury :-)

A ja mysle ze dla Polpaku strategicznie korzystne byloby intensywne i
b. dobre wyszkolenie duzej liczby osob i wykorzystanie
dostepnej infrastruktury tpsa do szybkiego wdrozenia narodowego
szkieletu ip o parametrach przewyzszajacych cala mozliwa
konkurencje. W ten sposob udaloby sie przede wszystkim
utrzymac obecnych klientow, ktorzy tylko czekaja zeby sie gdzies
przepiac i oczywiscie zdobywac nowych.
Bez takiego bloku za 2-3 lata moze byc juz za pozno
bo powstana silne sieci oparte na szkielecie telenergo,
(ach zapomnialem ze tpsa ma 4% telenergo :)

Pawel/