Re: Spam religijny ?

Autor: Paweł Krawczyk (kravietz_at_ceti.pl)
Data: Mon 20 Dec 1999 - 16:42:17 MET

Wojtek <wojtek_at_sikornik.gliwice.pl> wrote:
> Ciewake dla mnie jest to, że każdy z Was dostaje dziennie co najmniej kilka
> niechcianych listów (spamów). Ten jednak wywołał aż taką poważną dyskusję, a
> niektórzy obiecują, bądź już nawet podjeli stosowne działania. Rewelacja ...
> To naprawdę daje do myślenia!

Spisek masonów? :) Spójrz na początek tego wątku. Emil, dość zniesmaczony,
pyta jak traktować list co do którego - gdyby miał inny temat - nie
byłoby wątpliwości, że jest spamem. Fakt, że dyskusja się rozrosła do
kilkudziesięciu listów pod tym samym tematem to już normalka w Usenecie.

Nawiasem mówiąc, naprawdę szkoda że tak mało osób wysyła skargi w sprawie
spamu. Naprawdę warto, bo to daje wyraźnie do zrozumienia administratorom
że jakaś reakcja jest konieczna i że ich użytkownicy robią coś złego.
I nie daje spammerom do ręki argumentu że ,,tylko 5% użytkowników sieci
nie lubi spamu'' (5% tę niechęć wyraża, a 80% wkurza się i po prostu kasuje).

Ci, którzy mają płatne konta u ISPów mogą wymusić na nich założenie
filtrów antyspamowych i wysyłać każdy otrzymany spam na odpowiedni
adres u swojego ISP. Raz, że spammer trafi na czarną listę; dwa, że
ISP może napisać ze skargą do ISP spammera. U nas to działa od dwóch
lat i korzysta z tego sporo użytkowników. Rzecz jasna, blokady antyspamowe
są zakładane na wyraźne życzenie użytkownika, nikt nikogo nie uszczęśliwia
na siłę.

Dalej, można się zarejestrować w serwisie typu abuse.net
(http://spam.abuse.net/). W skrócie to wygląda tak, że dostaję spam,
patrzę w nagłówki przez jakie serwery to przeszło i odsyłam ten spam na
adres host.domena_at_abuse.net, a oni go forwardują na odpowiednie adresy
ABUSE znane dla tego hosta i/lub tej domeny. Na spam.abuse.net można
wręcz znaleźć linki do serwisów, które załatwią za skarżącego całą procedurę
typu szukanie relajów przez które list przeszedł, grzebanie we whois itp.

Warto poświęcić kilkadziesiąt sekund dziennie na takie działania, bo
w ten sposób spammerzy i - przede wszystkim - ich ISP widzą że to co
robią nie podoba się większej części użytkowników sieci. Z reguły są
to działania skuteczne i spammerzy często dostają mocno po d* ;) Mi się
zdarzył taki przypadek, że w pewnym momencie zaczęliśmy dostawać skargi
w sprawie spamów (wysyłanych głównie z Korei do USA) w których adres
`From' był w domenie `ceti.pl', przy czym ten spam nie miał oczywiście
z nami nic wspólnego. Późniejsze śledztwo wykazało że prawdopodobnie
jakiś spammer w wyniku wysłanych od nas skarg kilka razy pod rząd
stracił konto u różnych ISP i w ramach zemsty wpisał naszą domenę
w swoim bulk mailerze :)

--
Pawel Krawczyk, CETI internet, Krakow. http://ceti.pl/~kravietz/