Re: Czy u Was tez nie ma wyjscia za granice (POLPAK)? godz 20:00

Autor: Andrzej Karpinski (karpio_at_fenix.xyz.lublin.pl)
Data: Thu 09 Dec 1999 - 11:20:43 MET

> U nas tez :(((( i tak od 12.00 ........
> ciekawe kiedy sie zorientuja - wielcy w polpaku

Hehe.. Zauwazcie jaka paranoja - _WSZYSCY_ narzekaja na jakosc uslug
POLPAK-T -> niska przepustowosc laczy (w Wawie w ciagu dnia ponizej CIR -
czyli kabel 2Mbit/s z CIR 64K jest tak naprawde laczem mniej niz 64K -
wynika to zreszta z definicji lacza FR), urywajacy sie routing na swiat,
brak mozliwosci skutecznego zglaszania problemow (natrafia sie na
"beton")... Po kraju momentami sie dostaje z lacza "2Mbit" predkosci rzedu
0.3kbit.. Cos tu chyba nie tak?

Mimo to - _WSZYSCY_ nadal kupuja lacza z POLPAK-T, lapiac sie na
marketingowe 2Mbit/s, chociaz maja swiadomosc, ze szkielet sieci POLPAK
takiego ruchu przeniesc nie jest w stanie. Jak HIS stanie sie bardziej
popularny - sytuacja ulegnie jeszcze istotnemu pogorszeniu. Ciekawe komu
uda sie "zabrac" 2/5000 uzytkownikow po 115200 z Warszawy ;)

Patrzac tymczasem na rynek, mozna bez problemu zobaczyc innych operatorow:
Np. nielubiany do niedawna NASK za mniejsze pieniadze oferuje lacza
256Kbit/s, ktore dziala _istotnie_ lepiej niz "2Mbit/s" od POLPAK (w ciagu
dnia sa istotnie lepsze parametry pracy - takie lacze zapewnie po prostu
wieksza przeplywnosc, chociaz sie inaczej nazywa). O jakosci wyjscia w
swiat nie wspomne ;) NASK stosuje po prostu znacznie nizszy poziom
nadsprzedazy (oversubscribe - nie wiem jak to przetlumaczyc ladnie na
polski) pasma, i wykupione lacze jest faktycznie do wysycenia w blisko
100%. Co ciekawe sposob i czasy reakcji NASK na zglaszane problemy zaczal
byc zdumiewajaco dobry - moze sie czegos nauczyli?

Idac dalej - mamy operatorow typu Internet Partners, z wlasnymi wyjsciami
w swiat, laczami do NASK i POLPAK, wlasnymi laczami po kraju i wezlami
miedzyoperatorskimi - przylaczenie do takiej sieci takze daje lepsze
parametry niz "czysty" POLPAK-T. Moze byc to interesujace rozwiazanie dla
innych dostawcow.

Pozostaje pytanie, skad takie zainteresowanie POLPAK-T i czym to jest
uzasadnione, skoro merytorycznie nie ma ku temu przeslanek. Polityka?
Typowo polski upor na zasadzie "zrobie babci na zlosc i odmroze sobie
uszy"? Nie wiem ;)

k.