Re: Zapraszam do testowania

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Fri 15 Oct 1999 - 18:55:51 MET DST

Dnia 15 Oct 99 o godz. 16:42, Marcin Labuda napisal(a):

> Jakie wrazenia? Sami ocencie..
[...].
> ============================================================
> === VisualRoute (tm) 4.0c report on 15-Oct-99 3:44:48 PM ===
> ============================================================
[...]
> | 4 | | 212.191.127.26 | z-lodz-gw.gdansk.pol34.pl | Gdansk, Poland | 79 | x | National ATM Network POL34 |
> | 5 | | 153.19.253.204 | korweta.task.gda.pl | ?(Afghanistan) | 76 | x | POLIP |
> [...]

Tez mnie to zdziwilo jak diabli... I zaczalem patrzyc, co jest, na wersji
klienckiej VR, od ktorej mozna sie dowiedziec znacznie wiecej.
Otoz macie bledny wpis w bazie whois.arin.net - wyglada on nastepujaco:

POLIP (NET-TASKPOLIP)
   Uniwersytet Gdanski Dzial Nauki
   ul. Bazynskiego 1a, Gdansk
   AF <---------------- o to chodzi !!!

   Netname: PL-GDANSK
   Netnumber: 153.19.0.0
[...]

I tak dalej, reszta juz nas nie interesuje, bo istotne jest to "AF". Otoz
VisualRoute probuje ustalic lokalizacje danego serwera na 5 sposobow:
1) szuka wspolrzednych geograficznych w rekordzie LOC DNS-u
2) szuka adresu w swojej wlasnej bazie danych, obejmujacej glowne routery
najwazniejszych sieci szkieletowych na swiecie
3) jezeli 1) ani 2) nie dadza efektu, to probuje odgadnac nazwe miasta z
nazwy domeny (robi to w ten sposob, ze szuka w nazwie domeny stringu
identycznego z nazwa ktoregos z miast, ktore zna)
4) jezeli 3) nie da efektu, to w analogiczny sposob probuje odgadnac nazwe
miasta z opisu sieci w bazie WHOIS (jak widac, tym razem mu sie to nie udalo -
widocznie nie wie, co to Gdansk ;-))
5) jezeli to sie tez nie uda, to odczytuje z opisu sieci we WHOIS nazwe
lub kod kraju i wyswietla tylko kraj.
Dokladnie to sie zdarzylo w waszym przypadku. Kiedy zapytalem program, skad
wzial ten Afganistan, dostalem taka odpowiedz:

Location = (Afghanistan)
lat/lon = 34.51 N, 69.20 E
source = NET whois.arin.net
type = guess
place-key = af [capital city]
geo-key = af-kabul -> ./data/geo.txt+

Zwroc uwage na linijki "source", "type" i "place-key". Mowia one wlasnie o
tym, ze zostala zastosowana metoda 5), a lokalizacje ustalono na podstawie
klucza "af"...
To chyba byloby na tyle... I nie pytaj mnie dlaczego program skorzystal z
ARIN a nie z RIPE - on ma po prostu zakodowane na sztywno, kto przyznaje
ktore klasy adresowe, i adresy zaczynajace sie na 153.* jego zdaniem
"podpadaja" wlasnie pod ARIN (chyba dawniej, zanim powstala ARIN, przyznawal
je InterNIC, i stad takie przypisanie?)
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl