Re: Cytaty z Usenetu

Autor: Jaroslaw Zielinski (jz_at_winter.pl)
Data: Sat 04 Sep 1999 - 21:22:50 MET DST

Nina Liedtke napisał(a):

> Prawo powinno być zgodne z powszechnym odczuciem
> sprawiedliwości, inaczej nie jest wiele warte.

No, ale przeciez przedrukow nie mozna robic bez zgody. Ja nie widzialem
tych postingow w Rzeczpospolitej, ale widzialem w Wyborczej; na przyklad
Macka Sniezka, ktory nie wiem czy zgody udzielil, choc raczej byl
zadowolony, a nie protestowal, ale to jednak tez chyba byl jednak
przedruk a nie cytat. Natomiast cytowac, na przyklad:

"A przecież widać gołym okiem, że praktycznie za każdym razem, kiedy
jakaś gazeta bierze się za przedruki z Usenetu, w tymże Usenecie rozlega
się ogólny okrzyk oburzenia." - jak napisala pod koniec sierpnia Nina
Liedtke w grupie pl.internet polip[1] w podczas goracej dyskusji o tym
jak dzienniakrze traktuja nasz biedny Usenet...

---
[1] Nina Liedtke, pl.internet.polip, 21 sierpnia 1999.
...chyba mozna, pytanie tylko co w adresie bibliograficznym?
>         Słychać od czasu do czasu o potrzebie opracowania osobnego prawa dla
> Internetu - prawa, które uwzględniałoby specyficzne zjawiska i problemy,
> które występują tylko w Internecie.
Raczej warto (i chyba prosciej) dodawac internetowa specyfike do
istniejacych ustaw, ale w sumie masz racje. Poza tym wiele rzeczy mozna
wyjasnic w intepretacjach, na przyklad prawa autorskiego czy prasowego.
>         A czy jest powiedziane _skąd_ mogą być brane te cytaty? Bo oprócz
> Usenetu są jeszcze listy dyskusyjne. Niektóre z nich są dostępne tylko
> dla ograniczonego grona użytkowników, a listservy działają na ewidentnie
> prywatnych serwerach. Zastanawiam się, kiedy na tych listach pojawią się
> dziennikarze, udający zwykłych dyskutantów, a tak naprawdę polujący na
> 'materiał' do artykułu w gazecie. I czy taka zamknięta lista dyskusyjna
> z punktu widzenia obecnego prawa też niczym się nie różni od papierowej
> gazety.
Jesli taka lista ma dostepne archiwum na World Wide Web, to sprawa
przegrana... ale jesli nie, to raczej nie powinno sie cytowac, chyba ze
za zgoda autora. Tak ja bym postapil.
Jaroslaw Zielinski
http://www.fantastyka.pl/