Re: Panie Płókarz, proszę przyjć wyrazy uznania

Autor: Paweł Krawczyk (kravietz_at_ceti.pl)
Data: Mon 30 Aug 1999 - 18:09:15 MET DST

Jaroslaw Rafa <raj_at_inf.wsp.krakow.pl> wrote:
> A pamietasz sprawe sprzed bodaj roku z Niemiec, kiedy to tamtejszy oddzial
> Compuserve wlasnie mniej wiecej na takiej zasadzie, jak proponujesz,
> ocenzurowal grupy newsowe na swoich serwerach?
> I wylecialy m.in. grupy medyczne na temat AIDS czy raka piersi, tudziez
> szereg innych zupelnie "niewinnych", a wrecz pozytecznych...

Chyba sporo możemy się w tej dziedzinie nauczyć od Niemców, bo oni to
już przerabiali. W zeszłym roku duży, krajowy provider niemiecki (DFN?)
zaczął cenzurować WWW, blokując adresy serwerów w Holandii na których
znajdowały się treści niezgodne z niemieckim prawem (konkretdnie chyba
chodziło poradniki dla "chakerów"). DFN dodatkowo jest chyba głównym
providerem akademickim, więc padały także argumenty "żadnych świństw za
moje podatki". Zrobiła się z tego straszna afera, jak tylko użytkownicy
połapali się o co chodzi - w samej tylko Holandii od razu powstało 20
mirrorów tych, w gruncie rzeczy nic nie wartych, stron. Nie wiem jaki
był rezultat całej sprawy, ale nie sądzę żeby ta firma kontynuowała
blokowanie adresów.

Z drugiej strony, gdyby polska firma providerska została zmuszona do tego
rodzaju działań przez prokuraturę lub nagonkę prasową, to nie sądzę by
musiała mieć większe opory przed utrzymywaniem tego rodzaju cenzury:

1. prokuratura oraz tzw. "opinia publiczna" jest zadowolona, bo wydaje
jej się że niedozwolonych treści nikt w kraju nie widzi

2. użytkownicy zainteresowani w/w treściami też są zadowoleni, bo mogą
je ściągać z kilkudziesięciu światowych mirrorów, zamiast z jednego
wolnego serwera w Holandii

--
Pawel Krawczyk, CETI internet, Krakow. http://ceti.pl/~kravietz/