Re: spam (bylo: Lacza dzierzawione - o co tu chodzi?)

Autor: Robert R. Wal (reptile_at_reptile.eu.org)
Data: Tue 11 May 1999 - 16:33:59 MET DST

On 99.05.11 Robert Maron pressed the following keys:

> w faqach do qmaila jest opisane jak blokowac relay (ba! domyslnie jest
> zablokowany); wiec jak Ci sie to udalo...

Ale nie ma tam ani słowa o tym, jak zablokować relay dla osób
nieporządanych, jednocześnie dbając o to, żeby z najróżniejszych miejsc na
Ziemi (i wkrótce pewnie nie tylko na Ziemi ;) osoby uprawione[1] mogły bez
zbędnych utrudnień przesyłać przez ten serwer pocztę w świat. Dlatego
początkowo pliku rcpthosts nie było w ogóle, żeby qmail był open relayem.
Naprawdę umiem czytać.

> pewnie czegos nie rozumiem 8-)

Pewnie tak.

> i bardzo dobrze; to nie jest duzo pracy,

Jest. A problemy dopiero się zaczynają, bo dzisiaj już zgłosiło się dwóch
klientów, którzy nie mogli przesyłać poczty w świat przez nasz serwer...
Ich załatwiłem, ale to się będzie już od teraz ciągnąć w nieskończoność. A
tymczasem ze strony spamerów na razie nie miałem jeszcze żadnych
problemów...

Poza tym pojawiła się jeszcze jedna zagwozdka -- debilne programiki pod
windows, takie jak OutLook nie potrafią sobie poradzić z takim
scenariuszem:

MAIL From: <juzer_at_domena.obca>
250 ok
RCPT To: <juzer2_at_domena.lokalna>
250 ok
RCPT To: <juzer3_at_domena.obca2>
553 sorry, we do not relay (#5.7.1)

W tym momencie program powinien wysłać list po DATA, który doszedłby do
juzera2, ale nie wysyła, bo stwierdza, że wystąpił błąd :( Jezu, może ja
się zajmę chodowaniem króliczków, albo jakimiś... tymi... truskawkami na
przykład.

> a ostatnio naprawde wiele spamujacych serwerow robi search sieci w
> poszukiwaniu cichodajnych serwerow

Wiem, widzę to na przykład w logach INN-a. Ale do mojego smtp jeszcze nie
dotarli...

rrw

[1] należy pamiętać o tym, że ,,osoba uprawniona'' w/g jakiegoś tam prawa
 Marphiego zwykle nie umie czytać, z języków obcych zna słabo Polski, nie
 umie liczyć do trzech, komputer włącza z odległości trzech metrów, długim
 kijem, a poza tym wykupuje u nas usługi na kwotę liczoną w tysiącach
 złotych i jeśli spróbujemy mu zasugerować, że może coś robi nie tak,
 zabierze zabawki i pójdzie do innej piaskownicy.

--
This 4000% overhead is annoying, but tolerable on lightly
loaded networks. RFC 896