Re: NASK - panstwo w panstwie - a gdzie rynek?

Autor: Jaroslaw Rafa (raj_at_wsp.krakow.pl)
Data: Sun 09 May 1999 - 09:14:21 MET DST

On Sun, 9 May 1999, Moi wrote:

> Obserwujac rozwoj telekomunikacji i internetu w Polsce
> przypuszczam, ze jest kwestia nieodleglej przyszlosci
> prywatyzacja NASK'u i komercjalizacja dostaw uslug
> providerskich dla osrodkow naukowo-badawczych.
[...]
> NASK powinien przejsc na calkowicie wlasny rozrachunek,
> przedtem przejsc reorganizacje prawna i poddac sie rygorom
> prawa handlowego.
> Zas jednoski naukowe winny zyskac calkowita swobode wyboru
> dostawcy uslug internetowych, wymuszajaca dostosowanie
> oferty NASK'u do warunkow rynku konkurencyjnego (nie tak,

IMVHO akurat znaczenie NASK-u jako dostawcy uslug internetowych dla
srodowiska akademickiego juz i tak systematycznie maleje - coraz wiecej
MAN-ow przystepuje do POL34, ktora jest siecia faktycznie akademicka.
Dazenie NASKu w strone komercjalizacji jest nieuniknione, jak tez
IMHO nieuniknione jest systematyczne odchodzenie placowek naukowych od
korzystania z uslug NASKu - to juz sie dzieje.
Pewnie wiele osob sie ze mna nie zgodzi, bo rzeczywiscie z perspektywy
Warszawy, gdzie poki co rzadzi NASK, tego nie widac. Ale nalezy pamietac,
ze Warszawa to nie cala Polska, o czym tutaj na liscie niejednokrotnie
przypominalem (chociazby w kontekscie oslawionej "niemozliwosci
dodzwonienia sie na 0202122", ktora to niemozliwosc wystepuje glownie,
jezeli nie jedynie, w Warszawie, a ludzie pisza tak, jakby to bylo w calej
Polsce).
Co do KBN-u, to podobno na ostatnim POLMAN-ie (ja nie bylem, ale ludzie tu
cos pisali na liscie na ten temat) pani minister Kozlowska, odpowiedzialna
za KBN, miala wystapienie, z ktorego dosc jasno wynikalo, ze KBN
(nareszcie ;->) doszedl do wniosku, ze NASK w dotychczasowej formule sie
nie sprawdzil. Tak ze mysle, ze KBN bedzie sie staral cos z tym fantem
zrobic.
Zwroc uwage, ze np. lacznosc ze swiatem obecnie dla *wszystkich* jednostek
naukowych, nawet tych przylaczonych do NASK-u, zapewnia zgodnie z decyzja
KBN POL34 - lacze NASK-owe sluzy juz tylko "komercyjnym". Byc moze to byly
te perturbacje z lacznoscia ze swiatem, o ktorych pisales - my w
Cyfronecie ich nie odczulismy, bo juz od jakiegos czasu mielismy lacznosc
przez POL34.
Tak ze mysle, ze Ameryki nie odkryles w swojej wypowiedzi ;-), bo to juz
sie dzieje od jakiegos czasu.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl