Re: Lamerstwo w Polskim Internecie (off topic)

Autor: Grzegorz BRZESKI (gregory_at_webcorp.com.pl)
Data: Tue 04 May 1999 - 01:09:19 MET DST

"-= Mr.FX =-" wrote:

> 2. Większość ISP'ów nie jest ani nigdy nie było prawdziwą konkurencją dla
> TPSA - dla której konkurencję stanowić mogą inni operatorzy telekomunika-
> cyjni. Większość ISP'ów to jedynie klienci TPSA, TelEnergo, NASK itp., itd.

Z tego co mnie wiadomo nigdzie w krajach o wysoce rozwinietej
infrastrukturze telekomunikacyjnej nie przeszedl by taki numer jaki
zrobila TPSA za pomoca numeru 020 21 22. Dzialalnosc TPSA jest typowo
monopolistyczna.

Dla przykladu w Wielkiej Brytanii, BT (operator krajowy typu TPSA)
postanowil wprowadzic usluge darmowego Internetu (identycznie jak
0202122). OFTEL (cialo nadzorujace telekomunikacje w UK odpowiednik
Polskiego Min. Lacznosci) zabronilo takiego ruchu. BT wprowadzilo zatem
usluge telekomunikacyjna gdzie klient placil oplate lokalna + 1p. za
dostep do Internetu bez kontraktu i abonamentu.

Po kilku miesiacach nalegania BT na OFTEL aby jednak umozliwil darmowy
dostep do Internetu, OFTEL wprowadzil taka mozliwosc ale operator
telekomunikacyjny musi dzielic sie przychodami z firma generujaca ruch w
sieci operatora telekomunikacyjnego.

Teraz zaskakujaca informacja, generujacy ruch otrzymuje 58% (slownie
piedziesiat osiem procent) za impulsy wygenerowane przez jego modemy.
Nie dziwne ze w przeciagu ostatnich 6 miesiecy powstaly takie
przedsiewziecia oferujace darmowy dostep do Internetu jak:
        - Freeserv (prywatna spolka)
        - DixonsNet (siec sklepow z elektronika)
        - BUN.net (brukowiec The Sun)
        - Click! (BT)
        - VirginNet (Richard Branson)
        etc.

Co tydzien otwiera sie nowy dostawca darmowych uslug Internetowych.
Dlaczego ? Wszystkim to sie oplaca. Jedynym minusem powyzszych firm jest
iz pomoc techniczna oferowana jest poprzez numer 0700, pobierajac oplate
1 funta (ok. 6 PLN) za minute.

Z technicznego punktu w UK takze maja prosciej, ISP wykupuje numer 0845
xxx xxx, ktory umozliwia polaczenia lokalne z calego kraju i nie musi
budowac niezaleznych wezlow w kazdej strefie numercyjnej tak jak z 020
xx xx w Polsce.

Co ciekawsze zaczeli protestowac ISP (poprzez wlasne zjednoczenie, izbe
handlowa oraz prase), ktorzy pobieraja oplaty abonamentowe. No i co
OFTEL robi ? OFTEL zastanawia sie jaki nowy prefix wprowadzic i o ile
obnizyc oplate za polaczenie z operatorami pobierajacymi abonament.

To sie nazywa wolny rynek nadzorowany przez odpowiednia instytucje. W
polsce nadal mamy monopolo. Jesli TPSA zaczela by ROSADNIE dzielic sie
zyskami za generowany ruch w swojej sieci to darmowy dostep do Internetu
oferowalo by wiekszosc Polskich ISP. Jakosc uslug bylaby o wiele wyzsza
oraz klienci (abonenci TPSA) mieli by wiekszy wybor.

Z pozdrowieniami,

--
Grzegorz BRZESKI - WEB Corporation Polska Sp. z o.o.