Re: Wirtualna Polsko, wytłumacz się!!!

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Wed 03 Mar 1999 - 18:47:15 MET

Dnia 3 Mar 99 o godz. 18:19, cezar_at_cs.net.pl napisal(a):

> Zaraz zaraz. Ustalmy fakt:
> 1) WP jest firma prywatna
> 2) *NIE* jest dotowana z naszych podatkow
> 3) *NIE* jest instytucja wyzszej uzytecznosci
>
> Ergo: to ICH serwer i moga robic CO CHCA! Rownie dobrze moglby sie p. Alot
> przyczepic do Ciebie ze propagujesz ta strone. Dopiero wtedy bylby wrzask o
> naruszanie praw ;))) Tak jak Ty czy ja mamy prawo umieszczac na naszych
> stronach dowolne rzeczy tak i WP ma prawo je usuwac u siebie. Badzmy
> konsekwentni, wolnosc jest dla wszystkich!

O co tobie wlasciwie chodzi?
W pierwszym liscie piszesz "to co zrobila WP (choc poprawne z formalnego
punktu widzenia) moim zdaniem jest *CONAJMNIEJ* niejasne od strony etycznej".
Ja ci w odpowiedzi napisalem, ze wlasnie o to mi chodzi. Na to ty w drugim
liscie goraco bronisz prawa WP do usuniecia tej strony. To ja juz sie
pogubilem - jakiego prawa ty bronisz? *Formalnego* czy *etycznego*? Bo jezeli
formalnego, to cala ta obrona jest w ogole niepotrzebna - przeciez napisalem,
ze to jest oczywiste. Natomiast jezeli bronisz prawa *etycznego* WP do
usuwania tych stron - tzn. uwazasz, ze usuwajac je sa etycznie calkowicie w
porzadku - to przeczysz sam sobie z poprzedniego listu.

Niech sobie WP usuwa co chce, ale w takim razie na glownej stronie katalogu
niech umiesci wyrazny napis "Katalog subiektywny - zawiera tylko strony o
tresci odpowiadajacej administratorom". I wtedy bedzie IMHO w porzadku i nie
bede sie czepial. Jezeli jednak ktos deklaruje sie byc "katalogiem polskiego
Internetu", bez zadnych dodatkowych dopiskow, to IMHO tym samym bierze na
siebie moralne zobowiazanie rownego traktowania wszystkich, niezaleznie od
tego czy ich poglady mu sie podobaja czy nie.

Przypomina mi to dawna dyskusje na temat newsadminow i botow kasujacych
("Igraszki swawolnego administratora") - tez wtedy sprzeciwialem sie
argumentowi "na swoim serwerze moge robic co chce", powolujac sie na
uczciwosc wobec uzytkownikow i moralne zobowiazania. Tutaj IMHO sprawa jest
dokladnie analogiczna.
Niestety, z przykroscia musze stwierdzic, ze takie kryteria jak uczciwosc
chyba w narodzie nie sa zbyt popularne :-(
Znamienny jest zreszta fakt, ze na ten list nikt z WP nie odpowiedzial,
chociaz jest on wprost i wyraznie skierowany do nich, a dyskutuja jedynie
osoby z WP niezwiazane... :-(
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl