Re: Amatorskie sieci komputerowe

Autor: Grzegorz Nowak (grzes_at_Wieczysta.krakow.pl)
Data: Wed 03 Feb 1999 - 00:48:27 MET

Wojciech Apel napisał(a) w wiadomości:
<7952vn$pju$1_at_zeus.polsl.gliwice.pl>...
>Zbieram informacje o amatorskich sieciach komputerowych dzialajacych w
>kraju. Interesuja mnie zwlaszcza te, ktore uzyskaly dostep do internetu.
>Jezeli ktos bierze udzial w takiej inicjatywie to prosze o kontakt.

Witajcie,

Podam najwazniejsze informacje o mojej sieci:

0. Dzialamy od pieciu lat. Pierwsza instalacja: 40 metrow kabla RG-69, dwie
karty Arcnet w topologii gwiazdy (uch lza mi sie w oku kreci panowie ;(...)
dwa komputery XT, Novell NetWare Lite 1.1,

1. Siec komputerowa w bloku, technologia ethernet 10Base-2 oraz 10Base-T. Z
czasem przejdziemy wylacznie na skretke, zostawiajac kabel BNC jako
magistrale laczaca HUB'y,

2. Ze wzgledow historycznych siec sklada sie z trzech segmentow (I - 1 i 2
klatka, II - 3 klatka, III - 4 i 5 klatka). Nitki z trzech segmentow
zbiegaja sie u mnie (mieszkam na II pietrze w III klatce) w kuchni :) gdzie
stoi serwer. Pelni on funkcje routera IP oraz bridge'a do IPX'a zarazem). W
przyszlosci zamierzam scalic trzy segmenty w jeden za pomoca repeatera
(oszczedzajac adresy IP),

3. W sieci dziala aktualnie 17 komputerow z Win98/95. Maja zainstalowany
TCP/IP (prot. domyslny)oraz IPX (z wylaczonym klientem i udostepnianiem
plikow MS-Networks),

4. Serwer dziala pod kontrola OS Linux. Pelni funkcje: serwera SMTP
(sendmail), serwera POP3, serwera DHCP (na trzech kartach eth - ISC dhcpd
2.0), serwera SMB (samba), serwera DNS (bind - administruje domena zwykla i
odwrotna), serwera WWW (apache) i jeszcze inne rzeczy o ktorych zapomnialem
a sa normalne w Linux'ie ;),

5. Jest to 486DX2 50MHz, 20 MB RAM, HDD 420MB, karta I/O UART (szybki RS),
2x NE2000 clone (EtherEZ, Genius), 1x 3com 3c509,

6. Lacze do Internetu obsluguje para modemow Motorola CODEX 3265 FAST w
trybie linii dzierzawionej dwuprzewodowej (MIODZIO!!!). Dlugosc lacza 8.5
km, opornosc petli 1300 omow, modemy lacza sie bez zarzutu na 33.6 kbps,
predkosc pomiedzy portami a modemami jest ustawiona na 115.2 kbps (puste
pliki faktycznie sciagaja sie z taka predkoscia). Protokol PPP.

7. Mamy zezwolenie ze spoldzielni na kladzenie sieci komputerowej pod
warunkiem zachowania estetycznosci i nie stwarzania utrudnien mieszkancom.

8. Cos jeszcze? Z checia napisze wiecej, dajcie pomysly :))

Pozdrawiam serdecznie!

Grzes.

Grzegorz Nowak <grzes_at_wieczysta.krakow.pl> Osiedlowa Siec "Wieczysta Net"
Network Administrator, ICQ UIN# 5619893, mobile phone no. +48602850417