Re: Protesty inaczej. [dlugie]

Autor: Szymon Grabowski (szymon_at_gg.pl)
Data: Fri 25 Dec 1998 - 00:25:28 MET

Marcin Jagodzinski <marcinj_at_webcorp.com.pl> wrote in message
>Może to nie temat na Wigilię, ale zastanawia mnie od pewnego czasu, kiedy
>zaprotestują providerzy i ci, którzy korzystają z płatnych kont dial-up i
>stałych, przeciwko temu, że finansują dostęp do światowego Internetu
>każdemu, kto zadzwoni pod numer TPSA. Przecież te łącza (do USA) są
>opłacane właśnie z tych pieniędzy. Provider inwestuje w sprzęt, w opłaty
>dla TPSA, a i tak transfery do USA są beznadziejne, bo TPSA oddaje część
>przepustowości za darmo wszystkim. Czy organizatorzy protestów zdają sobie
>z tego sprawę?

Naraziles sie tym postem kilkuset tysiacom ludzi, acz...
w pelni sie z Toba zgadzam. Moim zdaniem powinnismy
protestowac nie przeciwko cenom, lecz przeciwko tragicznemu
w chwili obecnej polaczeniu ze swiatem. Czy wiecie, ze np.
wyjscie Wielkiej Brytanii do USA liczy sie od jakiegos czasu w Gb/s?
A my mamy smieszne 16 Mb/s w TP S.A...
Zgoda, w Polsce sa *troche* inne realia, ale NIE MOZE u nas
byc 100 razy gorzej!

Nie mamy chyba zadnych (poza NASK) operatorow posiadajacych
wlasne lacza z zagranica. Jest to o tyle dziwne, ze np. w Czechach,
rynku nieporownywalnie mniejszym od naszego, sa niezalezni
providerzy (jak np. globe.cz), ktorzy dysponuja laczami o przepustowosci
niewiele mniejszej od obecnego wyjscia na swiat TP S.A. (globe ma
nawet dodatkowo lacze z Europa).
I korzystaja z niego tylko klienci globe, a nie caly (o zgrozo!) kraj, jak to
ma miejsce u nas.

Licze na dwie firmy.
Pierwsza jest Netia, ktora moglaby zrobic sporo dobrego dla
polskiego Internetu stajac sie alternatywa dla TP S.A. Do tego
trzeba jednak odpowiedniej infrastruktury. I checi... :(

Druga firma, ktora juz zdazyla zrobic sporo dobrego, jest Multinet.
Chodza ploty, ze planuja oni uruchomic wlasne satelitarne lacze
do USA. Jezeli tak by sie stalo, firma ta bylaby w wojewodztwach,
w ktorych oferuje callback, bezkonkurencyjna.

Niestety, na razie pozostaje nam tylko trzymac kciuki i czekac.

Zycze Wam i sobie, aby 1999 rok przyniosl wszystkim podlaczonym
do TP S.A. (a jest ich chyba lwia wiekszosc) lacze miedzynarodowe
o 3-cyfrowej liczbie megabitow.

Szymon Grabowski