Re: Okno Polski na swiat

Autor: Wojciech Myszka (W.Myszka_at_immt.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 24 Nov 1998 - 17:00:57 MET

On 24 Nov 1998, Rafal Maszkowski wrote:

> W Europie na ogol te uwarunkowania ekonomiczne zaleza bezposrednio od
> ustawodawstwa. A czasem po prostu nie wolno i juz - jak u nas w wielu
> dziedzinach bliskich internetowi.

  Ale o ile sobie przypominam to Polska (NASK) rozpatrywala kiedys wejscie
  do konsorcjum ten-34. I (ale tu juz moge sie mylic) zrezygnowala z
  powodow finansowych wlasnie.

  Swojego czasu istnialo polaczenie x.25 wWroclaw - Berlin. Zostalo ono
  zafundowane przez niemcow w ramach jakichs europejskich srodkow
  "pomocowych". Wiem ze byly pomysly wykorzystania go do zrobienia
  "obejsciowego" wyjscia w swiat... Ale Niemcy nie chcieli tego dalej
  finansowac (bo skonczyly sie srodki) a i u nas pieniedzy na to nie bylo.

  Zapewne, jak do Europy wejdzie jakas ponandarodowa koroporacja
  telekomunikacyjna i bedzie mogla konkurowac z narodowymi molochami
  telekomunikacyjnymi - sprawy sie zmienia. (Z tego co pamietam to w UE
  byla mala "afera" z prywatyzacja telekomunikacji - prawie wszystkie
  panstwa prosily o prolongate - nie mysle tu o _nowych_ pretendentach do
  UE).

  Z tego punktu widzenia takie a nie inne rozwiazanie komunikacji ze
  swiatem jest decyzja polityczna. Tym bardziej dziwi mnie latwosc z jaka
  zdajemy sie na "obcych" z krosowaniem ruchu krajowego (te bramki NASK
  <-> TPSA <-> MANy akademickie to nie istnialy ani stale ani od samego
  poczatku, jezeli ktos ma watpliwosci...)