Autor: Wojciech Myszka (W.Myszka_at_immt.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 24 Nov 1998 - 17:00:57 MET
On 24 Nov 1998, Rafal Maszkowski wrote:
> > Zaraz tam polityka... Jest uwarunkowane ekonomicznie zapewne...
>
> W Europie na ogol te uwarunkowania ekonomiczne zaleza bezposrednio od
> ustawodawstwa. A czasem po prostu nie wolno i juz - jak u nas w wielu
> dziedzinach bliskich internetowi.
Ale o ile sobie przypominam to Polska (NASK) rozpatrywala kiedys wejscie
do konsorcjum ten-34. I (ale tu juz moge sie mylic) zrezygnowala z
powodow finansowych wlasnie.
Swojego czasu istnialo polaczenie x.25 wWroclaw - Berlin. Zostalo ono
zafundowane przez niemcow w ramach jakichs europejskich srodkow
"pomocowych". Wiem ze byly pomysly wykorzystania go do zrobienia
"obejsciowego" wyjscia w swiat... Ale Niemcy nie chcieli tego dalej
finansowac (bo skonczyly sie srodki) a i u nas pieniedzy na to nie bylo.
Zapewne, jak do Europy wejdzie jakas ponandarodowa koroporacja
telekomunikacyjna i bedzie mogla konkurowac z narodowymi molochami
telekomunikacyjnymi - sprawy sie zmienia. (Z tego co pamietam to w UE
byla mala "afera" z prywatyzacja telekomunikacji - prawie wszystkie
panstwa prosily o prolongate - nie mysle tu o _nowych_ pretendentach do
UE).
Z tego punktu widzenia takie a nie inne rozwiazanie komunikacji ze
swiatem jest decyzja polityczna. Tym bardziej dziwi mnie latwosc z jaka
zdajemy sie na "obcych" z krosowaniem ruchu krajowego (te bramki NASK
<-> TPSA <-> MANy akademickie to nie istnialy ani stale ani od samego
poczatku, jezeli ktos ma watpliwosci...)
W
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 16:18:07 MET DST