Re: bylo: Re: Likwidacja Internetu przez TPSA 0202122

Autor: Rafal Maszkowski (rzm_at_galera.icm.edu.pl)
Data: Wed 21 Oct 1998 - 01:11:29 MET DST

In article <slrn72p85a.78k.NoSpam_and_at_andy.pse.pl>, Andrzej Bursztynski wrote:
>IMHO tylko a Polsce jest casus tak latwego dostepu przez TP SA wiec te
>wspolczynniki chyba powinny byc wyzsze?

Jezeli by byl wiekszy wspolczynnik ilosci dial-ups - a takie zalozenie nie ma
uzasadnienia.

Zakladam, ze modemy w roznych krajach sa oblozone w podobnym stopniu (bo jak
nie sa oblozone do konca to provider ich nie instaluje na liniach). Sprobowalem
zrobic oszacowanie ilosci dial-upow w roznych krajach. Grepowalem arbitralnie
dial, ppp, as, dyn, tel itp. W pl kojarze bardzo wiele takich stringow,
zwlaszcza po badaniach rodzajow systemow w sieci, nie wykorzystalem wszystkich,
tylko te bardziej oczywiste, w Czechach po pobieznym przejrzeniu listy nazw z
DNS tez moge wiele odgadnac, wegierskie nazwy sa dla mnie trudniejsze i nie mam
slownika pod reka, wiec wyniki dla hu moga byc dodatkowo pomniejszone.
Dodatkowo w pl wyeliminowalem powtorzone nazwy dial-upow w sporej firmie, ktora
ma kazdy modem w 8 domenach. Calkowita ilosc hostow, nie zgadza sie z danymi
RIPE (stamtad bralem liste nazw z DNS) z powodu nieusuniecia wiekszosci
duplikatow, ale rozbieznosci sa podobne procentowo:

CC dial/all = wspolczynnik
hu: 10725/99456 = .10783663127413127413
cz: 9747/87366 = .11156513975688482933
pl: 21799/153351 = .14215101303545461066

Metoda jest oczywiscie na-oko-sufitowa, przyjme z pokore wszelkie dane
policzone dokladniej (a nawet podobnie, ale dajace inny wynik). Mysle, ze
udowodnilem, ze rozbieznosci nie sa dramatyczne: wspolczynnik w pl wyszedl o
27-32 % wiekszy niz na Wegrzech i w Czechach, co mozna zapewne przypisac
rzeczywiscie zaslugom TP.

W sumie:
CC ludzie dial-ups dial-up/mln. mieszk.
hu 10.0 M 10725 1073
cz 10.3 M 9747 946
pl 38.6 M 21799 565

Mozna jeszcze dodatkowo oszacowac ilosc uzytkownikow sieci, mnozac ilosc
dial-ups przez racjonalny wspolczynnik obciazenia, powiedzmy 10 osob/modem, ale
niech to bedzie 15, bo czesc nazw modemow moglem zgubic. Wtedy w pl mamy ok.
330 tys. uzytkownikow.

R.