Re: IE czescia WinNT? (bylo: Re: Polska w Internecie)

Autor: Ziemek Borowski (ziembor_at_FAQ-bot.ZiemBor.Waw.PL)
Data: Fri 02 Oct 1998 - 16:02:26 MET DST

2 Oct 98 11:29:58 GMT, Jaroslaw Rafa na pl.listserv.polip napisał:
>Czy wynika tez, ze IE jest czescia Win95 (*nie* OSR 2), w ktorych w ogole
>tego programu nie bylo???

Akurat IE 2.0 (AFAIR uaktualniane przez ServicePack 3 do 3.0) jest częścią NT
(no, w każdym bądź razie instaluje się z NT. W NT 4.0.) Praktycznie nie
używam Win9x, więc nie trzymam na lokalnym dysku ich wersji
instalacyjnych (więc nie sprawdzę jak jest).

>A przeciez mozesz (i zawsze mogles) sobie sciagnac i zainstalowac ZA DARMO.
>Poza tym nie wiem o ktorej licencji mowisz - w licencji do IE, ktora
>pokazuje sie przy instalacji, bynajmniej tego nie ma... W licencji do Win95
>tez.

w Licencji IE 4.01. GB (dla NT 4.0, innej nie mam pod ręką)
jest napisane
MICROSOFT INTERNET EXPLORER, VERSION 4.0, AND SOFTWARE RELATED COMPONENTS.

END-USER LICENSE AGREEMENT FOR MICROSOFT SOFTWARE

[...]

1. GRANT OF LICENSE. The SOFTWARE PRODUCT is licensed as follows:

* Installation and Use. Microsoft grants you the right to install and use
copies of the SOFTWARE PRODUCT on your computers running validly licensed
copies of the operating system for which the SOFTWARE PRODUCT was designed
[e.g., Windows(r) 95; Windows NT(r), Windows 3.x, Macintosh, etc.].

[...]

Trochę zrobiłem daleko idący skrót myślowy ;-(((.

Czyli jak (dla przykładu) ukradnę Solarisa 2.6 na SPARCA [1] to MS ma
prawo, na podstawie zaakceptowanej przeze mnie licencji uznać, że
spiraciłem także ich oprogramowanie i mam płacić im odszkodowanie.

Nie wspominam już o tym, że w związku z powyższą licencją nielegalne jest
uruchamianie MSIE na emulatorach nie wykorzystujących oryginalnych
binariów i licencji (a więc nie można puścić go na WINE czy Executor i
chyba SCO Merge, a można na Wabi) czy na innym systemie niż przeznaczony
(np. potrzebuję mieć naraz IE 3.0 i IE 4.0 -- niemożliwe o ile IE 3.0
nie jest w wersji na 3.11 -- ale to z kolei jest łamaniem tej licencji).

>Nie wspominam juz o Win 3.11, a przeciez istnieje IE i dla nich... I dla
>Unixa (Solaris i HP-UX) - ten tez jest czescia Windows? ;-)

wyjaśniłem... Zresztą może tamta licencja jest różna. Nie wiem.
To nie ja testowałem MSIE na Solarisa tylko Ty.
I chyba wypadałoby przeczytać licencję (i wspomnieć o jej mankamentach w
recenzji ;-). (na site http://www.microoft.com/ie/unix/ jak zwykle
ciężko się dostać, ale AFAIR tak i tak nie ma na wierzchu licencji).

[1] co nie jest trudne: widziałem już reklamę jakiegoś VAR
sprzedającego SPARCki z Linuksem. Poza tym dochodzą nielegalnie
dokonywane upgrade, np. po to by zainstalować tegoż MSIE (AFAIK
potrzebuje Solarisa >= 2.5.1, a znam trochę maszyn z 2.4 czy 2.5).

--
Ziemek Borowski
http://faq-bot.ZiemBor.Waw.pl/zmb/