Re: Bramka TPSA->NASK

Autor: Robert Richard George 'reptile' Wal (reptile_at_reptile.eu.org)
Data: Fri 21 Aug 1998 - 13:56:03 MET DST

On 98.08.21 Jaroslaw Lis pressed the following keys:

> Andrzej Bursztynski <NoSpam_and_at_andy.pse.pl> wrote:
> : Nie wiem jaka przepustowość jest w mózgu (swoją drogą ciekawe jak szybko
> : przewodzą neurony) ale 155 Mbps to chyba jeszcze nie staje?
>
> Neurony przewodza wolno - te dwa metry od palca do mozgu i z powrotem
> owocuje w dziesiatych czesciach sekundy reakcji jak sie w palec uklujemy.
>
> Ale nerw wzrokowy transmituje jednak RealVideo (tm) z pelna predkoscia,
> w dodatku dwa kanaly, co chyba 155Mbps przekracza [~10b/pixel,
> jakies 4000x4000, ze 20Hz powtarzania, trzy kanaly rgb -
> mnie wychodzi 1Gbps :-)]

Błąd, wynikający z tego, że oko działa troszkę na innej zasadzie.

1. Dane z oka do wstępnej obróbki idą osobnymi kanałami dla każdego piksela.
2. Przy 70 Hz przestajemy zauważać drgania obrazu na monitorze, powyżej
100Hz nie zauważamy już poprawy, ale jednocześnie przy oświetleniu
stroboskopowym o częstotliwości nawet 1kHz przy krótkim czasie poświaty
(poniżej 20% wsp. wypełnienia odpowiadającej fali prostokątnej) widzimy
szybko poruszające się obiekty ,,poklatkowo''.
3. Normalny, zdrowy człowiek rozróżnia około 260 000 kolorów, czyli w
bardzo dużym przybliżeniu 18 bitów na pixel. Przy tym wagi poszczególnych
składowych nie rozkładają się równomiernie. Więcej jesteśmy w stanie
rozróżnić tylko w przypadku płaszczyzn w jednolitych kolorach bezpośrednio
ze sobą sąsiadujących.

Doświadczenie: uruchom dwa X-Servery, jeden w 16 bitach, drugi w 24 bitach,
wyświetl na nim bogate w szczegóły i jaskrawe barwy zdjęcie krajobrazu w
formacie bez utraty jakości i nie wiedząc, który jest który, powiedz, gdzie
jest grafika 24 bity, a gdzie 16 bit.

Wniosek: pojedyncze połączenie nerwowe, nawet w obrębie nerwu wzrokowego
przenosi maksymalnie kilkadziesiąt KB/sek i do tego z bardzo niską
prędkością (długi ping). Posiadamy natomiast bardzo dobrze zbudowany
mechanizm balansowania obciążenia sieci, mechanizmy wstępnej
obróbki danych (kompresja? ;)) i bardzo dużo niezależnych kanałów
połączeniowych. Z wyjątkiem paru osób potrafimy więc jednocześnie wykonywać
tak skomplikowane czynności jak żucie gumy i chodzenie, nie przeciążajac
linii transmisyjnych ;)

Gadzinka

--
------------------[Gadzinka]--[http://reptile.eu.org/]--[Cyber Service]--