Re: Roczne oplaty za domeny!!!

Autor: Tomasz Kokowski (kokowski_at_put.poznan.pl)
Data: Wed 24 Jun 1998 - 19:29:16 MET DST

A mnie wcale "nowe" oplaty nie dziwia. Nie spodziewalem sie tylko, ze
NASK zmajstruje
nowy cennik tak szybko. Dziwi mnie (i to bardzo) wprowadzenie oplaty za
przyznanie
IP z puli NASK-u. O takim pomysle ISOC (oplacanie przydzialu i
eksploatacji
adresow IP) dyskutowalo juz cos ze dwa lata temu
(byl taki artykul w gazecie ISOC - The true value of IP Addresses).
Wtedy to
US Government przymierzal sie do zawlaszczenia sobie prawa pobierania
oplat za przyznawanie IP bo wydawalo im sie, ze jak robi to IANA to
wszystkie
IP wlasnoscia ameryki (kto finandsuje IANA?). Na szczescie nie przeszlo.

Rozumiem, ze NASK placil
za przyznanie statusu AS w RIPE (middle AS kosztuje cos okolo 5000 ECU
ale
AS NASKu wiecej) ale zeby oplata za IP?

Wszystkie pomysly jakie znalezliscie w cenniku przewijaly sie juz prawie

rok temu w czasie gdy zawziecie dyskutowalem z Dyrektorem NASK-u
o nowych zasadach rejestracji w DNS. Naiwnie wtedy sadzilem, ze
rowazajac
oplate za rejestracje i oplaty za utrzymanie DNS dyskutowalismy
merytorycznie
szczerze alem sie mylil. Az do 2/02/1998 roku Dyr. NASK twierdzil, ze
zadnego
nowego regulaminu rejestracji DNS nie ma. po czy 4/02 budze sie i juz
takowy byl.
Nie tylko rece opadly alem zdal sobie sprawe, ze chyba *nikomu* na
wprowadzeniu
ladu do DNS (czyt. jasnych regul dla wszystkich) nie zalezy. Dalem
spokoj
sprawie. No i teraz mamy nowy cennik. Szkoda, ze tak pozno zdano sobie
sprawe (w NASK-u), ze liberalizacja na sile przed czym przestrzegalismy
spowoduje totalna
bzdure w postaci masowej rejestracji rzeczownikow jako nazw domenowych
itd. Ze nie wspomne o "prewencyjnym" zarejestrowaniu przez NASK
kilkudziesieciu domen tzw. regionalnych i paru innych.

Oplata za rejestracje i utrzymywanie domeny - TAK ale nie taka wysoka.
Oplata za delegacje - NIE bo niby co to ma byc? Czy mozna posiadac
domene
bez delegacji? Jesli nie to z faktu zarzadzania np. .pl nie moze wynikac
obowiazek
oplacania delegacji. Oplaty za przyznanie IP? Nie mam zdania. Moze tak,
a moze
nie.

Tomasz Kokowski
http://www.put.poznan.pl/~tommy