Re: List otwarty do Pana Michala Jaskolskiego

Autor: Maciek Sonik (sonik_at_sonik.pl)
Data: Mon 22 Jun 1998 - 12:52:05 MET DST

:) napisał(a) w wiadomości: ...
>: Chca raczej nahapac sie kasy! <--[Tomek]
>Czy ma Pan jakies podstawy do tego typu twierdzen? <-- A.Grzymala

Czytam ten watek i tak sie zastanawiam... Czy Pan artur_at_zoo.pl (??) jest
osoba reprezentujaca CO?

Jezeli tak, to dziwne jest dla mnie wiele rzeczy, ale najbardziej zastanawia
mnie zacytowana wyzej wymiana zdan.

"Chca raczej nahapac sie kasy!" jest stwierdzeniem o zarobkowym charakterze
dzialalnosci CO (byc moze w pejoratywnym zabarwieniu). Ale Panie Arturze -
CO nie robi chyba tego charytatywnie. CO jak kazda firma zostalo powolane do
tego, aby dzialac na rynku i przynosic zyski? Czyzbym sie mylil?

Dlatego tez Pana stwierdzenie "Czy ma Pan jakies podstawy do tego typu
twierdzen?" jest dla mnie wysoce zaskakujace. Oczywiscie, ze ten Pan ma
takie podstawy. Podstawa do takich twierdzen jest to, ze CO jest
przedsiebiorstwem. Jezeli bylo by fundacja, urzedem gminy, stowarzyszeniem
to mialby mniejsze podstawy, ale o ile dzialalnosc "porzadkowanie Internetu"
nie bylaby dzialalnoscia statutowa, to na pewno bylaby dzialalnoscia
gospodarcza.
Z drugiej strony jezeli biora Panstwo za rejestracje 1 domeny (w niektorych
domenach) 180 PLN (czyli o 30 PLN wiecej niz NASK) to przypuszczam, ze czesc
z tej sumy jest Panstwa zarobkiem.
Tutaj moze, zeby nie zaczal sie Pan czepiac, ze wykazuje za duze Panstwa
przychody i zysk netto od razu chcialbym niezorientowanym wyjasnic, ze CO
zarabia na kazdej ze swoich domen (uzyskuje zysk) dopiero po zarejestrowaniu
2 poddomen w niej. Koszt rejestracji domeny w .pl wynosi 300 PLN. A wiec
dopiero 180*2 = 360 przewyzsza koszty rejestracji domeny typu malafirma.pl.
Od tego nalezy jeszcze odjac koszty uzyskania przychodu, na ktore skladaja
sie oprocz kosztow utrzymania serwera, DNS, lacza itp. koszty prowadzenia
dzialalnosci gospodarczej (biura, wynagrodzenia, ZUS, podatki itp.) i inne
koszta. Do tego dochodza domeny rejestrowane za darmo i oczywiscie koszty
rejestracji/utrzymania domen, w ktorych nikt sie nie zarejestrowal.
Zysk netto ("...chapanie pieniedzy...") wynosic wiec bedzie ilosc
zarejestrowanych platnie (180 PLN) domen razy 180 PLN minus koszty uzyskania
przychodu czyli 60 domen (chyba tyle sie doliczylem) razy 300 PLN i minus
koszty dzialalnosci i minus koszty dodatkowe (odsetki bankowe itp.)
A wiec, zeby splacila sie rejestracja domen, CO musi zarejestrowac ok. 100
domen po 180 PLN, a potem jeszcze troszke na pozostale koszty, ktore sa
kosztami wzrastajacymi co miesiac. Ale robi to dla zysku!

Ale nawet, gdyby CO nie zarabialo na domenach ze wzgledu na mala ilosc
chetnych, to i tak celem jest zarabianie a to, ze zysku (jeszcze) nie ma nie
jest celem a skutkiem.

BTW ciekaw jestem czy CO przemyslalo ten interes pod katem oplat rocznych za
domeny w NASKu, ktore szanowny NASK juz obiecywal, a ktore maja byc
wysokosci kosztow rejestracji... 300 PLN rocznie za kazda domene...

Do tego uwazam, ze NASK popelnil maly blad rejestrujac tyle _takich_ domen,
ale za to nie mozna winic CO. CO odwala swoja robote i dopoki nikt nie
udowodni, ze odwala ja zle to nie ma sie co czepiac ich.
Proponuje jednak (Panie i Panowie z CO - bez urazy) napisac chociaz protest
do NASKu, bo to ewidentna schizofrenia regulaminowa.

Przyznam szczerze, ze kiedys (ponad rok temu) probowalem zarejestrowac
domene co.pl... oczywiscie odpowiedz byla jedna i to jeszcze nie mila...
Wczesniej probowalem rejestrowac (2 lata temu) www.pl - to mnie wysmiali w
NASKu i odnosili sie do mnie jak do internetowego spekulanta. Ale coz, rebus
sic stantibus... Szkoda tylko, ze za naszymi plecami :(((

BTW kto wie ile trzeba bylo dac za www.pl w NASKu? :-)

Pozdrawiam
Maciek Sonik sonik_at_sonik.pl
30lat SONIK&SONIK. Zawsze do przodu. Od 1968.
http://sonik.pl | poczta_at_sonik.pl | Krapkowice, 1-Maja 12